tisdag 5 maj 2015

Each cup of tea represents an imaginary voyage.

Citat i rubriken från Catherine Douzel

Denna kopp är inte nerdig på något annat sätt än att den är perfekt att dricka te ur, vilket kan ses som nerderi eftersom jag är en typ av te-nerd. Den kommer från ett hus av många minnen för min man. Ett hus som de haft i släkten i hundra år, som såldes för några år sedan. När vi var uppe i det huset, de få gånger det hände, använde jag denna kopp varje gång. Den stod i ett skåp inne i vårt rum och när vi kom dit tog jag fram den, diskade den och använde den varje dag. Den är fantastisk att dricka den himmelska drycken ur. När maken åkte upp en sista vända till huset för att hämta sakerna vi ville ha kvar, sa jag - glöm inte koppen.
Det är ingen lite kopp utan en rejäl mugg med fat från Höganäs.
Den känns inte ny och modern utan som något med några år på nacken, sagolik.


Och det är något som jag ska försöka skapa idag, något sagolikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive