onsdag 29 april 2015

"Every human needs a vampire"

Citatet i bildtexten och i slutet är så klart från serien

True blood är en serie som vi sett, jag och min man. Han gav mig denna fina mugg efter att vi grävt ner oss i serien. Merlottes bar and grill står det på den. Teet smakar alltid lite blodigare i den muggen och inspirerar till fler böcker med hunger och blodtörst. Det passar så bra nu när jag jobbar igenom andra boken i Alvhilda-trilogin tillsammans med redaktör. Det är en blodig saga där man får följa en person med minst sagt skruvat sinne.
I True blood finns det vampyrer, shape shifters, varulvar och älvor. Som jag sagt tidigare, fantasy sätter inga gränser, de ger än ett gränslöst vitt ark att arbeta med. Inte nog med det. Det är politiskt på många sätt. Motsättningarna mellan människor och vampyrer beskrivs på ett sätt som lätt kan jämföras med rasfrågor och frågor kring homosexuellas rättigheter eftersom kampanjerna som de använder sig av i serien fungerar på samma sätt.
Visst är det så när det gäller den mesta fantastiklitteraturen. Den säger mer om vår omvärld än många av de böcker som utspelar sig i vår egen värld.
"Maybe Jesus was the first vampire. Man, he rose from the dead too, and he told people, 'Hey y’all, drink my blood, it’ll give you special powers'."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive