söndag 5 april 2015

Det här med påsk


Julafton är väldigt tydligt inpräntat hur den ska gå till, midsommar är inte riktigt lika men ändå så pass att man har koll på den. Påsk däremot kan göra mig lite förvirrad. Är jag hemma hos mina föräldrar så vet jag ju vad som händer, men att fira det själv är inte lika starkt. Jag är inte kristen, högtiden är inte sentimentalt kopplad och på skärtorsdagen kom jag på att det börjar dra ihop sig och jag hade ingen aning om vad vi skulle göra. jag hade satt några fjädrar i gardinen och några ägg i lampan mer än så hade jag inte planerat. Om vi inte planerade något skulle det troligen bli en vanlig seg lördag utan händelse, vi kanske skulle äta lite mer ägg än vanligt, men annars då?










Därför tog jag kontakt med en kompis som jag vet inte har sina föräldrar i stan och som troligen hade sina barn under helgen. Hon skulle bara hänga med en annan kompis och med hennes barn. Jag kom då med förslaget att vi alla kunde hänga hos oss och göra en påskknytis. Sagt och gjort, vi bestämde tillsammans vad som skulle vara med och vem som gjorde vad och skapade en av de bästa påskmiddagarna jag haft.







Jag gjorde en helt otroligt god sallad, ja, för jag ville inte bara äta stabbigheter. Salladen hade som grund en färdig salladspåse med ruccola och spenatblad, bland annat. Sedan var det de vanliga gurka och paprika. Jag hade i pärltomater (som jag inte fick blåsor i mun av, oh joy), jordgubbar och sockerärtor. Till den hade jag gjort en vinägrett med hallonvinäger. En riktig succé. Till det åt jag grillad lax. Det var vad jag grundade mitt påskbord med och jag hamnade inte i matkoma. På grillen låg även korv och hamburgare, tillbarnen.
se instruktion på youtube
Vi hade även kokta ägg med färgade skal, sill, ägghalvor med majonnäs och rom, svampomelett, och jag försökte mig på att göra små kycklingägg som jag såg instruktion för på youtube, jättegulliga - om jag bara lyckats. Mina såg mer ut som en äggmassaker, men som tur var var de goda nog att förlåta.

Till efterrätt fick barnen kladdkaka medan vi vuxna käkade en cheesecake med jordgubbar och vår traditionella påsktårta, som jag inte kommer skriva en massa om nu igen utan bara länka till två tidigare inlägg med bild och recept. Ett 2014 och ett 2011. (Jag tänker bara säga att den är asgod!)

Hur firar du påsk? Är du väldigt traditionsbunden eller är det en högtid som bara ramlar bort? Har du några tips om hur man kan göra påsken ännu lite roligare, utan kyrkobesök eller religionsanknutet? 


1 kommentar:

  1. Här blev det inget påskpynt alls, inte ens ett påskris. Jag tycker inte att jag hinner med det. Men påskmat och påskgodis hann jag med

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive