söndag 1 februari 2015

Lyckat deckardisco

(En av de största anledningarna till att jag inte varit aktiv på bloggen)
När man får sms och mail efter ett kalas, från föräldrar till barn som uttryckt hur bra kalaset varit, då kan man klappa sig på axeln. Så tänker i alla fall jag. Dottern är en av de där som umgås med alla och som har ett extremt rättvisetänk. Därför är det väldigt vårt att hålla sig på en låg nivå när man ska planera kalas för henne. I samtalet inför lät det så här:
Jag vill ha ett mysteriekalas som går helt och hållet ut på att vi ska lösa ett stort mysterium, jaga en tjuv eller liknande. Jaha, säger jag, då blir det max tjugo barn för annars blir det helt ohållbart. Hon börjar gå igenom alla som skall bjudas och det går snabbt över tjugo, eftersom hon först måste bjuda hela klassen, och sedan en tredjedel av parallellklassen samt fem till tio ungar som inte går på samma skola eller i en annan årskull. Jag förklarar att det är ohållbart varpå hon surt säger: ja ja, jag får väl ha ett bowlingkalas. Jag harklar mig lätt och säger att då är vi nere i tio barn och hon får spatt. Jag förklarar att vi kan ha ett disco för fler barn vilket hon till slut går med på eftersom hon lidit helvetets kval när kompisar kommit fram, andra år, och frågat varför inte de fått komma på hennes kalas. Hon beskriver detta med en lätt darrig röst: Jag klarar inte det mamma!

Därför blev det disco och eftersom hon ville ha mystik sa vi att vi kunde föra in tema och göra några småsaker som kan härledas till mysterilösningar och så kallade vi det för deckardisco. Trettiofyra barn kom!

Vi hade lånat skolans gymnastiksal där vi dukat långbord med bänkar och madrasser. Fikat hade vi fått tag på billigt genom att åka direkt till ett bageri med butik och köpt tre tvåkiloshinkar med andrasorteringskakor för femtio kronor styck. Det var närmre tre kilo i varje och vi har massa kakor över. Hyran var gratis eftersom hela klassen var bjuden och vi använde oss av dotterns egen skolas sal. Godiset kostade ungefär 200 kronor, popcorn för sjuttio kronor och vi gick även lite overboard med att ha popcorndlådor men de var på rea så vi fick alla för nittio kronor. Muggarna kostade 25 kronor och saften ungefär femtio kronor. Man kan säga att vi klarade oss runt ungefär 500 kronor för hela kalaset vilket jag kan känna är budget när de är så många barn. Det som kostat mest är nog planeringstiden för av erfarenhet vet jag att om man klämmer in så många ungar i en stor sal utan planering, då går det käpprätt åt helvete.

Vi började med fika på långbord där vi sjöng för henne och jag berättade kort vad som skulle hända. sedan väntade jag tills det började bli lite kaos och sa då att jag skulle berätta en liten historia. Jag läste en saga som jag snabbt slängt ihop dagen innan, som handlade om familjen Svenssons lördagsmys som blev förstört eftersom någon stulit deras godis. Alla barnen hade fått en lapp med en färg och med ett ord på och när de hörde de ord som de hade på lappen var det tvungna att resa på sig och springa till väggen och tillbaka till sin plats igen. Det börjar lugnt men i slutet hinner de knappt sätta sig förrän de måste upp och springa igen. Maken hade sagt att de barnen kanske inte alls skulle uppskatta den leken utan sitta uttråkade på sina platser. Som gammal scout och lekledare skakade jag på huvudet och sa att det var jag inte orolig för. Mycket riktigt, när jag var klar skrek barnen att jag skulle läsa den igen och i dag sa dottern att det hade varit garanterat roligast. Kul att höra.
Sagan var upptakten till mysteriet som gick ut på att leta efter godiset. Barnen var indelade efter färger och jobbade i fyra lag med att hitta sina godispåsar som vi gömt på fyra olika ställen. De hade en bok med olika koder i början som visade på sida, rad och ord som de skulle hitta för att bilda en mening som var en ledtråd. Ett korsord som bildade ett ord som var en ledtråd och två ord där alla vokaler var bortplockade så att de skulle försöka komma på var vokalerna skulle sitta. Jag hade sedan en avgörande bild för varje grupp som gjorde att de hittade var godiset skulle vara.
Efter det var det disco och alla studsade en kort stund innan vi körde igång med mördarleken. Några agenter fick gå ut och sedan valde jag ut en mördare som skulle blinka för att döda och agenterna skulle försöka komma på vem det var. Självklart dansade jag runt lika mycket som barnen, kanske till och med lite mer. Man måste ju passa på, dance like no one is watching, liksom!
Bild lånad från Giant freaking robot
Sedan blev det en blandning av ett två tre rött ljus och dansstopp, där barnen skulle stuffa över till musik till den som stod på andra sidan och ta på ryggen, när musiken stannade måste alla stå helt stilla och den som stod på andra sidan skulle se om någon rörde sig. Barnen hade däremot svårt att hålla isär stuffa och springa. När jag stod och alla stod helt stilla bara en liten bit ifrån mig fick jag lite weaping angel-känsla över det hela.
Sedan fick de dansa fritt en stund och då började det balla ur lite, men när vi serverade popcorn i kartongerna blev det genast roligare. Det blev popcorn överallt men vi var mycket nöjda ändå, för det höll festen på topp och det var ganska enkelt att sopa upp. Barnen vill ha paketöppning vilket de som var intresserade av det fick hålla på med medan musiken spelades och de som hellre ville dansa fick det och några vuxna drog igång lite lekar som knuten. Jag hann tyvärr inte fota riktigt så mycket som jag velat, men ni får helt enkelt föreställa er havet av popcorn som vi sopade, under danssteg till Move it eller let it go (discoversion).

En sak som däremot är viktigt att poängtera, vi hade aldrig fixat detta utan att ha minst tre stycken andra vuxna som ställde upp och hjälpte till under hela kalaset. De var klippor! Och vi matade våra klippor med godis och popcorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive