måndag 15 december 2014

Det årliga pepparkaksbygget är klart

För ett tag sedan blev jag sugen på att se över möjligheterna att bygga ett lite annorlunda pepparkakshus. En Tardis borde ju inte vara så svårt tänkte jag, och började bildgoogla på fenomenet. Jag snubblade över Laura B:s blogginlägg om hur man gör en Tardis i pepparkaka inne på bloggen Domestic Sluttery. Det bästa med den sidan är att hon har gjort ritningar som man kan skriva ut och jobba efter. Jag gjorde däremot inte hennes deg utan använde mig utav färdigdeg man kan köpa på affären.

 Det är tidskrävande och man måste ha tålamodet rätt i mun, men annars är det faktiskt inte så himla svårt att få till en Tardis. Jag menar, det är ju ändå en rak låda, hur svårt kan det vara? Därför körde jag lite överkurs och skar ut en doktor, en kompanjon och lite daleks.

När alla bitar var utskurna och gräddade dök några problem upp. Att jobba med smält socker är ett problem i sig och räkna kallt med minst en brännblåsa. Om ni dessutom, som jag, glömmer bort hur jäkla varmt det är, så kan man räkna med ännu fler. I alla fall om pepparkaksbiten du håller i börjar droppa på bordet och du av ren reflex tänker att du ska rädda bordet med din egen hand. Om du då, när den heta droppen landar på handen, börjar vifta, så kan du räkna med fler små brännblåsor för det kan nämligen stänka upp på armen då. Och vet ni vad, det bränner faktiskt värre än på fingrarna.
Nästa lilla sak är att storleken visst spelar roll. Jag lyckades göra det bärande taket för litet så det inte kunde stå på tardisen. Därför fick jag snabbt slänga ihop en ny stor fyrkant av den lilla deg jag hade. Eftersom det inte var mycket kvar blev taket väldigt tunnt och riskerar väl att rasa in ungefär hela tiden. Men tills dess får det gå.

 Här är lite detaljer i bygget. Självklart är skylten där på ena dörren, jag har en blinkande lampa och fönsterrutor. Dottern är mycket nöjd med doktorns hår som hon anser att jag fått till perfekt. Donna har rosa hår, men det är för att jag inte hade röd karamellfärg. Man kan ändå se vem det är på den tjusiga bröllopsstassen. Jag vet att julavsnittet med Donna inte innehöll några Daleks, men jag lovar att det är bra mycket enklare att göra en Dalek än en Racnoss.

Här har ni i alla fall det färdiga resultatet:


2 kommentarer:

  1. Du vet att man kan "limma" med kristyr också va? Det fick E göra eftersom jag inte ville bränna mig, eller henne, på socker. Eller så kan man limpistola om man inte tänker äta det.
    Snygg Tardis du byggt förresten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, vi limmade ju med kristyr ett år och aldrig mer. Det tog för lång tid att torka och det var kladdigt och det blev inge bra. Därför körde jag på socker.
      Tack, jag är nöjd.

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive