onsdag 20 augusti 2014

Längtan landade i besvikelse

Vi har levt i ett renoveringsobjekt i många år nu och jag har våta drömmar om ett nytt kök. Inte fuktiga utan ocianblöta upphetsade drömmar där jag har ett kök man kan ta mer än tre steg i innan det tar slut, där det finns hela lådor med frontarna kvar som man kan dra ut utan att tejpen släpper. Jag dreglar när jag tänker på långa arbetsbänkar och ett kylskåp som inte fryser mjölken så fort den råkar komma åt väggen. Min underläpp skakar lätt när jag tänker mig ett helt skafferi med dörr på och ett fräscht golv som man kan få rent när man skurar det. Det går lite för mig när jag dessutom ser plats för bord och sittplats i köket.

Just nu har vi matplatsen i det rum som ska bli kök, det är en del kvar som avlopp, el, kök, nytt golv och nya väggar, men vi har en tanke, nästan ett helt klart kök, i våra huvuden. Eftersom huset är från fyrtiotalet och vi har upptäckt att det är riktigt snygga träväggar bakom tapeten (hälften är neddraget) så tänkte vi att vi ska ha tema fyrtiotal i köket. Jag vill så klart ha svartvitrutigt golv och vi har funderat på hur själva köket ska se ut. När vi var nere på västkusten var det någon som sa att jag borde kika in på Himle kök, eftersom de har retrokök. Det gjorde vi och jag såg direkt mitt kök hos dem.

Bild lånad från Himle kök
Vi kommer inte ha det vita kaklet utan tänker oss mer att tapetsera med tidningspapper från fyrtiotalet som vi skyddar med en snygg glasskiva och golvet skulle som sagt vara rutigt i svart och vitt. Det är ganska dåligt med information på hemsidan så jag skickade ett mail till dem och beställde deras katalog. Eftersom Himle kök ligger i Träslövsläge är vi inte helt pigga på att åka dit på måfå, vandra runt och mäta och sedan åka hem och fundera, när vi åker dit vill vi veta vad vi ska ha, vad det kommer kosta och hur stor kärra vi behöver ha med oss. Kanske fixa med beställning så vi vet att allt finns inne när v kommer dessutom. Jag nästan studsade fram av förväntan att få hem katalogen men när jag hittade brevet till mig från dem så blev jag genast en aning misstänksam.













Mycket riktigt, det var bara ett litet informationsblad där de berättade hur förträffliga de var. De tar hela ansvaret och vill gärna att en snickare kommer och kontrollmäter och ser till att allt blir rätt. Ja, men det var väl bra men ...
JAG VILLE JU KNARKA KÖK! JAG VILLE JU PORRA KÖKSUCKOR!

Fan - det blir att ringa till dem i morgon och hoppas att vi kan komma till en bra lösning för jag vill ha ett kök - i går!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive