söndag 24 augusti 2014

Deep breath

(Ett försök att utvärdera utan spoilers)
Igår var jag på bio och såg premiären av åttonde säsongen av Doctor Who. Det speciella, förutom att det är en ny säsong, är att det är en ny doktor. Matt Smith avslutade förra omgången och Peter Capaldi tog över den här omgången.

Bild lånad från Steve Hoffman
När jag såg första avsnittet med Matt Smith efter David Tennant så var jag inte så överväldigad, snarare tvärt om. Jag hade svårt att förlika mig med honom efter att ha haft en så fantastisk doktor innan. Jag tog däremot Smith till mig och tyckte om honom som doktor ganska snart. Jag gillade hans barnsliga sätt och hans stora gester. Men mot slutet tröttnade jag faktiskt lite. Visst, han skulle vara nere, han skulle vara bedrövad över att han förlorat Amy, men det var något annat. Det kändes som om han inte var där till hundra procent. Att han sedan valde att lämna serien kanske stödjer min känsla. Att jag hade tröttnat på Smith och därför såg fram emot lite förnyelse kan vara en anledning till att jag hade så lätt för att ta till mig Capaldi, eller så var det bara för att han faktiskt gör det otroligt bra. Hans skotska gör att det kan vara lite svårt att förstå honom hela tiden, men det gör inget, man tar igen det i hans agerande. Skådespelaren har varit med i Doctor Who tidigare och därför har det varit lite funderingar på hur de tänkte där. Men de hade en väldigt fin passage även i den frågan som förklarar, samtidigt som doktorn pratar om hur argt hans utseende ser ut. Väldigt snygg passage.

Clara, den följeslagare som följde med över bytet, har jag aldrig tyckt speciellt mycket om. Hon känns ytlig och bara ett sött ansikte. Det är även något som kanske varit på tapeten från fler håll för hon får en chans att hålla ett rejält försvarstal i den frågan. Men trots det tycker jag att det sken igenom allt för mycket att det ändå låg till på det viset i hennes handlingar. Det var faktiskt ganska många påhopp på henne i avsnittet som säger att det finns en del negativa vibbar runt omkring hennes karaktär från många håll. Hon vinner fortfarande inte mitt hjärta och jag jag sörjer inte över att ha läst att hon kommer lämna serien i nästa säsong.

Det var utöver det många spännande och roliga kopplingar till tidigare avsnitt från tidigare säsonger. Något som jag däremot är lite förvånad över, är manusförfattarnas bristande dinosauriekunskaper. Jag menar, den där tyrannosaurus rexen ... hur mycket som får plats i dess hals och hur högt upp den når på en skala av Big Ben är något jag i alla fall kanske hakade upp mig på, en aning.

Annars kan jag säga att jag tycker att hela serien fick sig ett uppsving och jag kommer definitivt fortsätta titta.

2 kommentarer:

  1. Amy/Karen Gillan var faktiskt med i samma avsnitt som Capaldi, The fires of Pompeii. Lite kuriosa sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I know :) men hon var tyvärr inte med här :( hade lätt haft kvar henne ett bra tag till och inte haft Clara. Min dotter håller dock inte med mig.

      En annan roliga kuriosa är ju att i sista avsnittet med Matt Smith så spelar de mot varandra i en kort sekvens och då har de båda peruker på sig :) Matt och Karen alltså :) för dom är båda flintisar egentligen.

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive