tisdag 26 augusti 2014

1989

Jag har nu kastat mig in i nästa skrivprojekt, den där romanen som gäckat mig i snart femton år - Ett falskt minne.
Den utspelar sig 1989, jag vet inte om den kommer landa i att vara en ungdomsroman eller en vuxenroman än. Den handlar om en trettiofemåring i en femtonårings kropp. Så fort det handlar om tonåringar vill man gärna sätta in den i facket "ungdomsroman" men om själen är trettiofem år, vilken ålder har då huvudrollsinnehavaren egentligen?

Förutom att jag försöker sätta mig in i hur det måste upplevas, ska jag även luska i hur det faktiskt var 1989. Jo, visst var jag där och levde då, men minnet är det sämsta vi har - fick jag lära mig på psykologin, så jag känner mig ganska osäker.

Jag frossar i åttiotalsmusik, googlar på åttiotalskläder och ställer kryptiska frågor till folk på Facebook.

Om du själv har någon bra koll på åttiotalet, hör gärna av dig så jag kan bolla lite.


"Sabina funderade fram och tillbaka på vad hon skulle säga. Jo, jag är egentligen Karin fast om tjugo år, jag har alltså både bytt kropp och rest bakåt i tiden, häpp, tror du mig inte, det var ju konstigt. Nej, det måste finnas något annat sätt att förklara hur hon mådde, utan att verka helt tokig." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive