tisdag 22 juli 2014

Nittonde delen och självkänsla


Idag går nittonde delen i dagstidningen och här handlar det om dålig självkänsla och ångest. Det gör det även i mitt liv just för tillfället. 

Jag har haft ett kortare vikariat som slutade i personlig katastrof som jag inte kommer gå in på just för tillfället utan kanske kommer fördjupa mig i senare, när avståndet är större. Under det korta vikariatet hann jag gå upp tio kilo, det är lite drygt två kilo i månaden och då från en redan allt för stor övervikt. Jag är nämligen lite av en känsloätare. Mår jag dåligt proppar jag i mig sötsaker för att döva, jag är inte ensam om det och har dessutom fått höra från en vän som läst ämnet, att man faktiskt blir lycklig av sött. Jag har alltså självmedicinerat godis. Under hela den här perioden kunde jag knappt se mig själv i spegeln för jag hatade det jag såg. Det var bara en stor fet blobb som stod där, äcklig, frånstötande och nog fasen luktade jag bra illa också. Kanske var det allt socker och fett som jag stoppade i mig som kom fram genom mina porer eller så var det mitt eget självförakt som förvred mitt luktcentra.

Förutom att jag nu börjat röra lite mer på mig (en god väns förtjänst) och jag faktiskt slutat proppa i mig skräp, så har jag inte vägt mig eller tagit reda på om jag gått ner något. Det är inte ens det viktiga, själva vikten är faktiskt inte det väsentliga, det är min självkänsla eller självuppskattning. Självkänsla har inte något med vikt eller grått hår eller rynkor eller längd eller hängiga bröst att göra. Det är den bild man har av sig själv och att man ser att man duger som man är.

I söndags ställde jag mig framför spegeln inför att jag skulle gå ut. Jag hade ett par halvlånga svarta tunna byxor på mig och ett långt linne. Jag minns att jag hade det linnet för ett tag sedan och när jag såg mig i spegeln den gången hade jag fått ont i magen och slitit av mig linnet och gråtande uttryckt att jag var fet och ful. Nu såg jag mig i spegeln och såg att jag inte var smal, jag var fortfarande överviktig och behövde verkligen gå ner i vikt för min hälsas skull, men vet ni vad? Jag mådde inte dåligt av att se mig, jag accepterade det jag såg och log mot mig själv.

Jag tror det är på väg åt rätt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive