lördag 1 mars 2014

Torchwood

bild lånad från so so gay magazine
Vissa kan ha börjat märka att jag snöat in en aning på den nerdiga serien Doctor Who. Tja, jag har ju varit lite hemlig med det så det kanske kan ha passerat obemärkt *harkel*

I alla fall så tänkte jag kika på spin off-serien Torchwood som handlar om en grupp på jorden där man bekämpar alla de där utomjordiska hoten som även dyker upp i Doctor Who. Torchwood är alltså en grupp som finns i Doctor Who-serien, som ofta har kontakt med Doctorn själv.

Jag har hört att det är många som gått över till den och som uttryckt att den är så mycket bättre än Doctor who, så jag tänkte att man måste väl prova. Nu när jag ändå har kommit till en väntetid mellan säsonger menar jag.

En kortfattad beskrivning av serien är CSI möter Arkiv X möter Men in black.
Det är en utbrytargrupp som är över polisen men polisen vet inget om dem. De kommer in och är lite så där häftiga, svartklädda och  tar över showen. Det är utomjordingar överallt och allt är väldigt farligt hela tiden. Framförallt är det utomjordingar hela tiden, hade jag redan sagt det? Jo, och så talas det om dem som det görs i Men in black, som om det är grannen på gatan, men vissa grannar är lite farligare än andra.

I bakgrunden: det mest positiva
 I förgrunden: det mest negativa
Bild lånad från Fanpop
Det positiva:
Det är action och händer en hel del saker hela tiden, så det är spännande.
Captain Jack Harkness har en stor roll. Det är positivt!
Det är en spin off på min favoritserie så det är mycket hänvisning till gamla avsnitt som jag sett.

Det negativa:
Huvudrollen, alltså den som vi ska sympatisera med, är fullständigt igenkorkad, klantig och överrädd för saker hela tiden. Klart man ska vara försiktig men hon verkar ju inte riktigt passa för arbetet. Ger en klar känsla av fjollig tjej som inte kan något. Hon är polis i botten men ändå måste hon ha skjutträning och när hon har det viftar hon med pistolen i ansiktet på Jack och är allmänt pinsam. Fick mig att himla med ögonen ett antal gånger. Vill alltså här påpeka att det är inte skådespelaren som gör ett dåligt jobb och jag tycker i mångt och mycket att de har gjort en bra fördelning av män och kvinnor i rollerna. Det är framförallt en tydlig skillnad då Gwen var den som hämtade kaffe när hon jobbade på polisen medan det är en man som gör de sysslorna på Torchwood. Det är bara så synd att när man har möjlighet att göra något riktigt bra som skapare av karaktärer, så gör man något så tråkigt som det porträtt man ger Gwen. Jag har sett fyra avsnitt och det blir inte bättre. Jag ger det en säsong, skärper de inte till hennes karaktär skiter jag faktiskt i serien.

3 kommentarer:

  1. Gwen? Korkad? Nu tror jag att vi inte har sett samma serie... Ni kan förresten hoppa över säsong fyra av Torchwood för den var inte bra, tycker jag. Har det mesta på dvd, saknar bara säsong 1.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är en fas som går över då eftersom du inte är den första som säger det. Jag ger det en chans helt enkelt.

      Men det jag menar är att hon liksom gör dumma saker som "Oh jag går in i cellen här med den här mystiska besatta tjejen som dödar folk" som om man gör det om man är utbildad polis. Hon har väl ändå polisvettet med sig. Eller "Oh, nu ska jag få prova en massa nya vapen jag inte skjutit med förut. Dom är säkert okej att vifta i ansiktet på folk med, trots att jag gått polisutbildning och skjutit pistol under utbildning och vet precis hur man för sig med vapen" Eller "Oh nu har vi äntligen fått tag på den person vi letar efter. Vi har omrinat personen och jag står vid en av utgångarna. Ja men då är det ju inte så noga att jag har koll så att personen inte drar den vägen även om jag har erfarenhet och kunskap om hur man för sig i sådana situationer från min poliskarriär"

      Jag menar, hon är ju inte någon helt ny ändå, hon har arbetat som polis!

      Radera
    2. Hade hon varit en sekreterare eller hemmafru eller socialsekreterare (nä inte socialsekreterare förresten vi är jävligt smarta) så skulle jag kunna förstå hennes agerande, men inte som polis!

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive