torsdag 6 mars 2014

Självförtroende och ödmjukhet

Självförtroende är jätteviktigt men man får inte glömma ödmjukheten. Det är något som ibland kan krocka. Ibland kan man ta fel på självförtroende och skryt/stroppighet och ibland kan man få för sig att ödmjukhet är ett bevis på att man har inte framhäver sig själv tillräckligt, eller att man inte tror så mycket om sig själv.

Lagom är bäst som det heter.

Jag själv tycker att jag gör kullerbyttor i känslorna. Å ena sidan tycker jag nog att jag själv är ganska liten. Vem är jag i jämförelse med de där stora och bra författarna. Jag är ny, Alvhilda är mitt första romanprojekt och inte är väl den något speciellt. Är hon bra, om jag jämför henne med Ann Rice böcker, duger jag då. Funkar det i jämförelse med Stephen King? I nästa varv kan jag känna att - fasen va bra jag är. Jag har skrivit en roman och den har påverkat mina testläsare och mina följetongsläsare så att de har engagerat sig. Nog är hon bra nog att kunna få publicerad utomlands, kanske en teveserie. Ja för tusan, hon är ju först av sitt slag och jag har så mycket att säga med henne.

Men hur stor man än blir, eller hur lite man lyckas, är det viktigt att man hela tiden låter andra få möjlighet att växa och inte jämföra dem efter sin egen måttstock eller sig själv efter andras storhet. För ingen är lik den andra men alla är lika viktiga.

Nästa gång du träffar någon som inte lever upp till dina förväntningar, tänk om, tänk rätt och var stöttande. Det kan göra fantastisk skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive