tisdag 22 oktober 2013

Ylvis vet inte bara vad räven säger

För ett tag sedan såg jag "What does the fox say inne på youtube. Jag måste erkänna att jag drog på smilbanden och tänkte "Det där var lagom stört" och sedan var det inte mer med det. För någon vecka sedan upptäckte jag att den hade blivit jättestor - när jag tittade på Ellen Degeneres show på teve. (Det har blivit mer teve än vad som är bra för mig på sista tiden och då råkar man till och med se på amerikanska teveshows). Hon tog upp låten som ett fenomen och hade flera roliga inslag i den låtens anda. Jag spelade den då för min man som faktiskt missat den. Han blev helt förälskad och har spelat den varm här hemma och dessutom sökt på Ylvis för att kolla upp vad det har mer på sin repertoar. Vi har hittat massa roliga grejer och kommit fram till en hel del saker utifrån det vi sett. Just "What does the fox say" är menat som ett skämt. De fick möjlighet att göra en låt med hjälp av ett av de större företagen inom branschen. Eftersom de var komiker kunde de ju inte vara seriösa och gjorde därför The fox som ett skämt. De skulle sedan återkomma till sitt teveprogram och ursäkta sig med att de hade en stor chans men sumpade den genom att göra en töntig låt om en räv - och så back fire -ade det som de så fint säger i intervjuer.

Jag har sett folk som jämfört dem med The flight of the Concord och något amerikanskt humorprogram som verkar vara i samma anda. Maken min jämförde dem med Filip och Fredrik, vilket kanske kan stämma på vissa plan, men Ylvis är lite mer än det anser vi båda. De har i viss utsträckning samma humor som Filip och Fredrik, då de har utmaningar och pisnamheter som de provar på (som när de går till en frisörsalong med homoerotisk sexkällare och där provar bland annat piskor) och de har en hel del dolda kameranskämt. Här är några klipp där jag vill demonstrera varför jag gillar Ylvis och varför jag inte skulle ha något emot att de började sända deras talkshow på svensk teve.


Ylvis entréer lämnar ingen besviken. Det syns ganska tydligt att de är varieté-artister. De har kroppskontrollen, rörelserna och styrkan och använder det på de mest fantastiska och underhållande sätt.


För att understryka kroppskontrollen har vi även hittat ett klipp där en av dem utför luftsilke (eller var det nu heter på svenska) medan den andra spelar på basfiol. Den där basfiolen är kanske inte riktigt lika imponerande som luftsilken men de imponerar musikaliskt på andra sätt ändå. Kan tänka mig att spelningen på det här klippet tillhör själva skämtet.


De kan till och med blåsa glas på ett helt enastående sätt. Jag är i alla fall imponerad och kan mycket väl tänka mig att se konstverket i någon "Svensson"-hylla.


Här hör man att de faktiskt kan sjunga och inte bara har tillgjord popmusik som sin repertoar utan kan även sjunga rent, live, utan musik till.


Inte nog med det, de kan även improvisera fram texter direkt på plats. Här är en där de improviserar fram låtar utifrån vad folk säger eller gör i en taxi, har sett en där de sjunger för fulla personer på stan som är fantastiskt rolig också. Och pinsam för vissa som kanske gör lite dumheter.


Ja, nog har jag målat upp dem som superboys alltid, och det är de inte sena att göra själva också. Här med sin svenska sidekick.

Jag kommer lägga upp mina favoritlåtar med dem resten av veckan och What does the fox say kommer inte vara med bland dem, av flera olika anledningar. Till att börja med är den redan uttjatad och de flesta känner redan till den och jag vill gärna ge er en annan bild av deras musik för What does the fox say saknar deras annars väldigt ironiska och spot on humor som de andra låtarna har.


5 kommentarer:

  1. Jag har sett det där på svensk tv. Trean eller något. Kan inte påstå att jag tittade någon lång stund, men jag gillar ju inte skrikhalsarna Filip&Fredrik heller så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet ju att du inte gör det. Synd att jag missade när de gick på trean, för det är ju min humor kan jag lova. Tycker dock inte dom här skriker så mycket, de är bara roliga tycker jag :D

      Radera
  2. Har helt missat det här ... har läst eller hört ordet/namnet, men inte så mycket mer ... Vet inte om jag orkar bry mig heller.
    Filip och Fredrik tål jag bara inte. De kanske är roliga, men eftersom de gapar så orkar jag inte ... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Filip och Fredrik har jag förstått att många har svårt för. Jag personligen tycker inte att det är så mycket likheter mellan Ylvis och Filip och Fredrik,det var min man som sa. Vet inte om man måste "bry" sig som i något ställningstagande. jag blev bara så imponerad när jag surfade runt och när jag blir imponerad vill jag gärna dela med mig av det. Synd att det är en så negativ stämning runt det.

      Radera
  3. Eftersom Filip & Fredrik nämns i texten måste Ylvis vara kass. Orka klicka på länkarna för att ta reda på hur det faktiskt ligger till. Nej, då lägger jag hellre energi på att gnälla och klaga.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive