måndag 28 oktober 2013

Exakt samma sak

Hade en diskussion med en kompis för ett tag sedan, efter att han skickat en youtube länk till en grupp med bra kvinnliga förebilder för min dotter - efter att hon och jag haft en musikduell på youtube mellan my little pony och bland annat Pink och Joan Jett för henne. Han skickade då en länk till Bitch Slap // fight song. Jag ifrågasatte på vilket sätt den var bra kvinnligt föredöme varpå jag fick som replik att det är en kvinnlig sångerska och det är ju tuffa tjejer i videon. Jag ansåg att videon var sexistisk, varför skulle de slåss halvnakna i push up och nätstrumpbyxor? Jag fick då svar att det var en spontan fight där man slåss i det man har på sig, typ som när män slåss i kostym:
 
Bilder lånade från Passagen och Trashness

Ja, men exakt samma sak. Ingen som helst skillnad.

Det här är inte riktat mot just min kompis för jag ser inte att detta är ett problem som ligger hos honom, detta är en allmän bild i samhället har jag märkt. Man ser inte skillnaderna - det är ju normaliserat. Jag ville bara förtydliga efter det samtalet eftersom jag blev lite illa till mods.

4 kommentarer:

  1. Videon är inte gruppens, utan en fan video som använt ett slagsmål ifrån filmen Bitch slaphttp://nyheter24.se/filmtipset/film/bitch-slap-.html en B-film som fått halvtaskig kritik, alltså är det ett slagsmål i FILMEN som är tonsatt, den riktiga videon http://www.youtube.com/watch?v=tP7vRAr79N0innehåller både avklädda och påklädda personer, mestadels män, vilket troligtvis skulle fått dig att anmärka på att kvinnor osynliggörs i videon. Kunde ha valt en annan video där bandet spelar live, och hon poserar både aggressivt och utmanande iförd ett par något trashiga strumbyxorhttp://www.youtube.com/watch?v=FRNyjUk9qlk vilket kanske skulle fått dig att liksom tidigare anmärka på att hennes röst är manlig(ett uttryck för freudianskt penisavund kanske?) vilket hon troligtvis inte kan hjälpa, själv tycker jag den påminner om joan jetts härliga whiskeyhesa stämma.
    Ser att du inte riktigt förstod det där med att man slåss i det man har på sig...här är en scen som annses rätt klassisk ifrån Tarantinos Kill billhttp://www.youtube.com/watch?v=hg6rqDX-1wQ, förutom en lite kort tröja hos huvudpersonen så skulle nog scenen kunna spelas i Saudiarabien. Här kan dock den som evolverat till en djupare insikt om vårt samhälle tydligt se att deras moderskänslor överskuggar självbevarelsedriften, vilket bekräftar bilden av kvinnan som intill självutplåning uppoffrande.
    Här har du en liten glimps från en hel serie av manlig exponering, det är våldsamt, fullt av adrenalin och naket.http://www.youtube.com/watch?v=SAaDiQU5vRw. Spelar ingen roll alldenstund det bekräftar myten av en alfahannebild som kvinnor förväntas välja ovh män förväntas vilja uppnå. Min poäng är, trots att det känns ganska meningslöst, att just det här pratet om normer och strukturer har en fälla som innebär att allt mer eller mindre kan pressas in och förklaras runt det. På samma sätt som djupt religösa anpassar världen efter sin religion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till att börja med vill jag säga att jag inte tycker att det var fel på att hon hade en mörk röst (även om jag själv har lite svårt för sångstilen) utan att jag trodde det var en man eftersom jag inte var införstådd i hur bandet var uppbyggt. vare sig det är en video till musik eller en film är det en regissör som bestämmer vad skådespelarna ska ha på sig och det är ett aktivt val att välja push up bh och nätstrumpbyxor, vilken variant det än är. Jag personligen är inte heller så förtjust i slagsmålsscener heller, vare sig det är män eller kvinnor som slåss. Det går inte att jämföra Killbillscenen eftersom båda kvinnorna har kläderna på sig under hela scenen och ingen visar upp jätteklyftor eller har sexualiserade kläder på sig. Jag talade aldrig om strukturer, jag pratade om normalisering. Var du än ser är det halvnakna kvinnor på reklampelare, i tevereklam men om man ammar offentligt är det skamligt. Vill du påstå att den bilden inte finns i samhället?

      Radera
  2. Men killbillscenen är också en stridsscen, fast inte sexualiserad, när det gäller Spartacus så ser du magrutor, pumpade inoljade muskler som är sexualiserade ideal, likt de populära pojkbanden som jag upplever har betydligt större hängivenhet hos sina kvinnliga fans än vad män har för kvinnliga idoler. Den sexualiserade mannen förväntas ha magrutor, muskler, intelligens, framgång,,rikedom med mera. Avarterna ger steroidmissbruk, kriminallitet, frustration och psykisk ohälsa. Du ser bara de halvnakna kvinnorna men missar de övriga 50% .Det är inte halvnakna kvinnor var än vi ser, det är halvnakna retucherade människor. Vet inte vad du eftersträvar, men de samhällen som skambelägger nakenhet i sig är knappast några demokratiska föredömen. Tar bort kvinnor från ikeakatalogen, tvingar på folk viss klädsel.Om det är kroppsidealen så är det nog bättre att inkludera båda könen i kampen, att 2013 påstå att en kvinna måste vara perfekt medans en man kan se ut hur som helst är lite som att försöka installera skype på en vic 64...utgånget. Att amma offentligt tycker 18% enligt metro är olämpligt, tydligen mest yngre människor också, varför vet jag inte, skulle nog hellre fokusera på hur många som känner sig bekväma med att amma offentligt och jobba där, typ bra bänkar med högre armstöd på större köpcentrum. Dalarnas amningssång spelades bland annat in i min kollegas butik(lägg till din hög av värdelöst vetande:)).
    Jag har nyligen talat arbetsmiljö med ett gäng arbetsplatsombud,

    SvaraRadera
  3. Du har rätt i att man efter ett tag inte ens reflekterar över saker och ting eftersom man blivit så van vid det

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive