torsdag 25 april 2013

Glad och för min gamla väns skull



När jag bodde i Stockholm under min studietid i början på nittiotalet lärde jag känna en helt fantastisk kille. Han var lite udda, som de flesta jag umgicks med, eftersom jag pluggade estet och hängde med punkarna. Det är då man lär känna de mest spännande människorna. Vi brukade ofta sitta och fika, snacka eller vara på fester tillsammans. En av de tillfällen som sitter fast i mitt minne är när vi plankade in på en av de större rejvfesterna i hela staden. Vid tillfället hade han en kycklinggul kostym. Jag kan lova att det är inte många där ute som skulle klä i en kycklinggul kostym men jag lovar, det gjorde han. Guldlockig som han var dessutom långt, lockigt blont hår i tofs med kostymen.

Några år efter att jag flyttat ifrån storstaden och hade provat en massa annat skojigt i livet hördes vi igen.. Han hade flyttat till England, London och vi passade på att ta en fika när jag ändå var i staden med min mor och några släktingar. Det var jättemysigt. Han berättade en massa för mig om att han kommit ut som homosexuell och min reaktion var visst inte riktigt den han förväntade sig. Jag hade nämligen spontant råkat uttrycka att det hade jag förstått för länge sedan. Han såg lite förvånad och kanske lite förnärmad ut när jag sa det och det var ju inte meningen. Vi pratade om en massa annat också och vi sa att vi måste hålla kontakt och höras igen. Det var allt för länge sedan nu.

Sedan åkte jag hem till verkligheten. Gravid som jag var fick jag barn och hela karusellen körde igång. Familjeliv, husliv, studier och allt vad det innebär. Under hela den här tiden tänkte jag till och från på honom, hur det var med honom, kände dåligt samvete över att jag inte hunnit hålla kontakten som jag lovat. Efter några år tog jag tag i det och försökte få tag på honom på den adressen jag hade i London men han verkade inte bo kvar. Några år senare tänkte jag att han kanske kunde finnas på facebook, men jag hittade inte honom. Men så tänkte jag att, nä va sjutton! Han har inte så vanligt namn, klart man borde kunna hitta någon som heter Petter Wallenberg bara man googlar ordentligt, så jag körde igång.

Jag hittade bara sidor till någon homoikon av något slag som skrivit böcker och som gjort en jättegrej med flera gamla RnB-kändisar. Det var först efter några googlevändor som jag insåg att, det VAR min Petter! Jag skickade ett mail på facebook till honom men jag vet att de ofta faller bort när man inte är vänner och han får säkert massor av mail från andra och jag vill inte tränga mig på. Jag vill inte att han ska få känslan av att jag försöker få kontakt bara för att han är kändis för det var bara något jag råkat upptäcka av en slump. Nu prenumererar jag på hans facebookprofil och följer hans framgång med glädje och stolthet. Det är så häftigt att han slagit så stort som han gjort. Men eftersom han framförallt är känd inom gayvärlden är det inte helt otroligt att jag missat honom, för jag är inte så uppdaterad där.


Den här låten tycker jag är fantastisk, inte bara i soundet utan budskapet också - be somebody!

Och här kan ni läsa intervjuer och reportage om honom:
Dagens nyheter
Popkultur 
Nöjesguiden
Expressen
ETC Stockholm

Nu ska jag gå och köpa hans bok och läsa Bögjävlar.
Och sedan ska jag - be somebody, be somebody du med.

Ps. jag skrev att jag var stolt och det lät lite fel för det kan tolkas som om jag skulle ha något med saken att göra och det har jag inte, men jag känner mig så himla glad över hans framgång att glad för hans skull låter lite lamt jämfört med hur jag känner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive