torsdag 4 april 2013

Genre



När jag på Andra världar var jag på en föreläsning av Karin Waller från SF-bokhandeln i Malmö. Hon berättade bakgrunden till Urban fantasy. Hon drog även några exempel på vad Urban fantasy var. Diskussion kom upp om olika storys som inte tagits med men det var för att det var Portal fantasy. Skillnaden - urban sker här i vår värld med övernaturliga inslag och portal börjar i vår värld men att man förflyttar sig till en annan värld med hjälp av en portal. Urban fantasy är framförallt vampyrstorys och varulvsstorys.

Jag satt tyst och funderade för mig själv och gick sedan och ställde frågan lite privat efter föreläsningen.

Vad är skillnaden mellan urban fantasy och magisk realism?

Fick då till svar att magisk realism mer är en normal story med övernaturliga inslag som kanske kan vara verkliga men som i alla fall inte är huvudpoängen med handlingen, utan kanske bara en nyckel för att föra storyn, som sker i normalsamhälle/värld, framåt. Magisk realism klassas som finare och något som förlagen gärna tar i medan de inte lika gärna tar i fantasy och därför kan man tjäna på att kalla sitt verk för magisk realism för att få möjligheten att bli utgiven, men den aktuella fantasyläskretsen skulle missa eftersom de skyr magisk realism.

Nu till mina funderingar:
Det jag skriver just nu är fantasy. Det går inte att komma ifrån, en vampyrstory utan vampyrer, ett övernaturligt väsen som måste bli räddat, halvgudar som dödar människor - you name it. Men alla mina andra storys, dom som ligger hoppackade som sillar i mitt inre och skriker efter att bli hörda - vad är de för genre?

De är troligen, allihopa - magisk realism eller är de Sci-Fi eller finns det någon mer genre jag missat?

En där en alternativ historiekedja utvecklas till ett annat samälle en det vi lever i
En framtidsversion där vi lever under vattenytan
En där två personer byter medvetande för att uppleva den andra personens verklighet

Man säger att det är viktigt att tänka långsiktigt och att förlag tänker relation: "kan vi ha ett långt samarbete?" Nischar man sig med första boken eller kan man få fortsätta skriva något helt annat? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive