torsdag 21 februari 2013

Vilken värld vill jag till?

The world of Steampunk lade upp den här spännande bilden idag och det satte igång min hjärna direkt. Vad skulle det vara för fördelar i de respektive ställena. Jag läste även de andras kommentarer och som i mångt och mycket var både roliga och inspirerande. En ville till Neverland för att få bli liten igen, en annan ifrågasatte, om man inte blev liten när man kom dit, hur kul skulle det vara då? Många ville till Hogwards men även där kom ju frågan, blir man trollkarl eller mugglare då? Det kan bli en ganska stor skillnad i hur trevligt besöket blir. .

När vi diskuterade här hemma var var den en som sa "tveklöst Narina". Jag frågade vad han hade som grund för det självklara valet. "Klart man väljer ett ställe där man har ett 'get out of jail free-card'" Han förklarade att eftersom han är en "son av Adam" blir han automatiskt härskare, får massor av erfarenhet och åldras inte i vår egen värld. Bara plus. Vidare slutsatser om de olika världarna var:

Camelot - feodalsamhälle där man helst inte vill bo, framförallt inte som icke kunglig.
Westeros - folk utnyttjar och dödar hej vilt inget trevligt ställe.
Middle earth - många motgångar och svår terräng. Människorna är giriga, kanske om man får leva som en alv ...
Hogwards - intressant om man är häxa/trollkarl, annars är det ingen skillnad
Wonderland - livsfarligt, huvuden rullar
Neverland - har liksom redan varit barn och vill inte bli igen, vet inte om jag skulle passa in som vuxen
Narnia - människa = kunglig och utanför jordetiden annars saknas moderna faciliteter.

Det säger inte att historierna är dåliga för jag tycker om de alla men de blir ju bra just på grund av alla de motgångar och svårigheter som presenteras i varje värld. Men det vill jag sällan uppleva själv utan säkerheten av att vara på andra sidan en tryckt sida eller bildskärm.

Hur tänker ni? Vill ni till någon av världarna eller tycker även du att det är trevligare på ett säkert avstånd. Om du vill någon värld, vilken skulle det då vara och varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive