lördag 23 februari 2013

Tävlingar och utlottningar

Jag är med i en utlottning om lektörsläsning. Jag har ju haft lektörsläsning men första boken kräver väldigt stora omskrivningar och min tanke är att det kan vara bra med en ny lektörsläsning efter att jag skrivit klart den. Jag vill gärna prova med andra ögon eftersom det kan hjälpa mig att hitta saker som jag annars kan missa om samma person läser igen. Man kan så att säga bli textblind, eftersom man efter att ha läst hela trilogin vet saker man inte bör veta när man läser ettan. Samtidigt kan det också vara intressant att höra vad en person som har läst hela har att säga, om det stämmer överens med det som händer i de andra dimensionerna.

Nu till mina funderingar kring detta. Det är samma som när man är med i vissa novelltävlingar där folk ska gå in och rösta på bidragen - hur rättvist är det? Hur stor chans är det att den som faktiskt har den mest lovande storyn vinner mot att den med störts vänkrets eller den men minst skrupler när det gäller att skrika ut åt alla och en var att rösta på dem istället gör det?

Med det vill jag inte säga att min är den bästa och det är synd om mig för att jag aldrig får chansen utan det är bara en fundering i största allmänhet. Jag vet däremot att jag aldrig kommer få chansen om det är de två sista som gäller för jag är allt för blygsam för att kunna knacka alla och en var på axeln och uppmana dem att rösta på mig utan förbehåll. Däremot har jag pratat med mina egna läsare, för de är de enda som kan avgöra om de tycker att Alvhilda är värd det eller inte, utan att utgå ifrån presentationstexten.

Hur tänker ni?
Hur mycket tror ni att sådana tävlingar och utlottningar går på vänkrets/propaganda mot verklig talang/kunskap?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive