söndag 10 februari 2013

Snabbvisit i Stockholm

Jag börjar med att be om ursäkt till alla de som jag inte sms:at om at jag var på plats. Upptäckte att några fallit bort ur min informationssmslista men det kommer fler tillfällen, promise!

Vad gjorde jag i staden den här gången då?

Den främsta anledningen till att jag åkte dit just nu var för att Katarina meddelat att det skulle vara en härlig fest där som jag bara inte fick missa. Vi bokade hotellrum på ett fantastiskt lågbudgetställe som kommer användas vid fler tillfällen, Kungsbrons hotell. Två personer som delade en hytt ... jag menar, ett rum och betalade under femhundralappen var. Och då var det precis bredvid T-centralen. Det var fräscht men påminde mycket om att bo på en båt. Man gick ner för en trappa och bodde i källaren, rum uppbyggda som moduler helt fönsterlöst. Var sin säng och ett duschrum. What more do you need?


Jag började med att möte upp en gammal facebook/föräldranätet-vän för att bjuda på ett glas. Vi valde Rosé på ett av de dyrare ställena, hundra kronor per glas ungefär. Men det drabbade väl ingen fattig. Sedan blev jag guidad per telefon till hotellet av Katarina. Jag gick åt fel håll några gånger innan jag hittade rätt.

Sedan gick vi till festen som hölls på Sjätte tunnan i gamla stan. Mycket mysig krog som jag bara måste ta mig till igen. Det var otroligt trevligt. Det blev många cider och många spännande möten med folk jag bara hört talas om, kanske bara haft kontakt med på facebook eller haft sporadisk kontakt vid bokmässor tidigare. Eftersom jag haft en mycket stressig tillvaro på sistone som tärt på mig samt att jag inte sovit tillräckligt, kollapsade jag nästan vid tolk (som den Cinderella jag är) och jag och Katarina tog en kall promenad tillbaka till hotellet.




Lördagen inledde jag med en mysig men kall promenad längs med nostalgistråket. Jag hann då rakt inte med att kolla in alla nostalgiska ställen eftersom de är utspridda över hela Stockholm, men Kafferepet och Plattantrappan hann jag i alla fall med. Kafferepet var det ställe jag ofta blev sittande på under min gymnasietid i början på nittiotalet. De hade gratis påtår vilket jag inte tror de tjänade på. Vi kunde bli sittande under en hel eftermiddag och dricka kopp efter kopp och det är garanterat en av grunderna till den magkatarr jag dras med idag som håller mig ifrån just kaffet. Plattan var öde. Inte en själ där. Det skulle väl vara för kallt att sätta ner skinkorna på den där kalla stenen men jag kan tänka mig att det fortfarande är en samlingsplats under sommaren.












Senare träffade jag min kära Charlie, vilket det var allt för länge sedan sist. Många härliga skratt och god semla kantade eftermiddagen. Precis vad jag behövde. Jag hittade en perfekt present till henne eftersom hon är gift med sin egen fru och älskar skor: "Vill du tala med mannen som är chef? Eller med kvinnan som vet vad det handlar om?" hon tyckte den var klockren men trodde inte hennes an skulle uppskatta humorn lika mycket som hon. Jag får hoppas att jag blir insläppt nästa gång jag hälsar på. 

När jag åkte hem igen kände jag att mitt sinne fått lite ny energi. Trots mina tre olika fyra olika böcker kunde jag inte få ro att läsa utan använde min tid på tåget till att forska i mitt privata bibliotek. Min hjärna började skruva loss på tankar och idéer, händelser, mystik och skräck. Allt jag hade till mitt förfogande var vårt underbara landskap som snabbt passerade utanför mitt fönster.
Visst är Sverige fantastiskt!

Hur får du din inspiration?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive