torsdag 28 februari 2013

Ännu mer om Andra världar

den tjugotredje till tjugofjärde mars är det bokmässa utanför Mullsjö. Jag vill verkligen slå ett slag för denna, inte bara för att jag själv är utställare utan för att jag ser att den är viktig för att synliggöra en stor litterär genre som annars hamnar i skymundan - svenska fantasy och skräck.

Det finns många som skriver inom genren och många som läser den men ofta hamnar den vid sidan av som något inte lika fint som verklighetsbaserad litteratur. Ändå finns det ett stort intresse och många som läser och det finns stora litterära verk som gått till historien inom genren så som "Sagan om ringen" och "Narnia". Det är otroligt roligt att se att det finns en hel del utgivna svenska författare inom genren, något jag märkt först efter att ha börjat röra mig i kretsarna. Jag hade alltså inte så bra koll på den svenska fantasy- och skräckvärlden och jag tror inte jag är ensam om det. De författare man talar om är framförallt utländska.


Den här mässan är för fantasy som SiFi-mässan för science fiction, ett sätt att synliggöra och visa upp vad som finns under den svenska ytan. Anna Vintersvärd som satt den här stenen i rullning tycker jag är otroligt strong och jag är väldigt glad över att få vara delaktig i hennes projekt, även om jag är en av de mindre stötestenarna, endast en smula. Jag hoppas bara att andra skall se hur spännande det kan vara att åka på den här mässan och se vad som finns att erbjuda.
Förutom att det hela tiden kommer att vara öppet på museet med utställning ur den svenska folktron och hållas skrivstuga, svar på hur man skapar en bra berättelse och historia så kommer även föreläsningar att hållas i ämnena Steampunk, Sagomuseet, urban fantasy, Vildsint-projektet och berättande genom spel.Workshop kommer hållas i marknadsföring och musik från superhjältetrubadurerna kommer att spelas. Jag själv kommer att erbjuda ett begränsat antal av novellen coupe de vin som är en spin off på Alvhilda, en signerad framsida till de noveller som är  utgivna, om man kan visa upp att man köpt dem eller köper dem på plats och vissa andra små godbitar. Jag kommer även att läsa högt ur böckerna i Alvhildatrilogin.

Bild lånad från Kultursvängen

Gör det till en härlig familjeutflykt för det är barnvänliga attraktioner med sägnernas hus och utställningen. Min dotter på åtta år ser fram emot att få åka med sin pappa och storebror för att titta på det som finns att erbjuda och jag tror många barn skulle uppskatta utflykten lika mycket som du själv.

Just idag är det ett rabatterat pris på endagsbiljetterna som jag hoppas ni nappar på. Självklart går det att köpa senare också men just nu är det billigare. Gå in på Andra världars hemsida och läs om vilken dag som passar dig eller din familj bäst och kom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive