söndag 17 juni 2012

Google translator

Jag brukar vara den där tokan som aldrig bara kan säga grattis inne på facebook när någon fyller år. Nej, antigen skriver en hel födelsedagslåt helt utan mellanslag eller så kör jag någon käck födelsedagslåt genom google translator till något spännande språk. Jag gjorde det nyss. Jag valde hebreiska. Jag tog den gamla slagdängan "Ja må han leva" och översatte, då fick jag fram detta:
יום הולדת שמח לך יום הולדת שמח לך כן כן לתת לו לחיות מתוך מאה שנה אני בטוח שהוא יחיה, בסדר, הוא יחיה, בסדר, הוא יחיה מתוך מאה שנה
För skojs skulle körde jag den tillbaka genom google translator igen, alltså, från hebreiska till svenska, för att se vad jag fick fram. Döm om min förvåning när detta var vad jag fick tillbaka:
Grattis på födelsedagen till er Grattis på födelsedagen till er yeah yeah låta honom leva för hundra år Jag är säker på att han skulle leva, okej, han skall leva, okej, han kommer att leva för hundra år

Vart kom "yeah yeah" ifrån, och vadå "grattis på födelsedagen" som inledning. Jag trodde den tog ord för ord vilket blev rappakalja men här verkar den ju försökt tänka till själv - hm, här är det gratulationer på gång och kanske en liten sång också så vi lägger in yeah yeah? 

Måste säga att jag blev mycket överraskad. 

3 kommentarer:

  1. Tydligen tar googletranslate alltid engelska som mellanspråk. Dvs fr svenska till engelska till hebreiska och tvärtom. Men jag tycker inte att det blir någon vettig förklaring till yeah yeah...

    Blekingegatan, då har vi kanske setts. Jag jobbade på posten på Söder under nästan 10 års tid.
    Jo jag har läst och tyckte att det var bra. Jag har bara läst Förvandlingen, nu såg jag att du lagt upp flera. Men den tyckte jag var bra, det är inte min favoritgenre men jag läser den ibland och jag tycker att du skriver bra.
    Språket är målande och beskrivande. Man ser verkligen det utsatta mobbingoffret och mobbarna i skolan framför sig. Känner ensamheten och utsattheten och hör deras skratt… Jag blir nästan äcklad när jag läser hur hon äter hjärtat och det är väl meningen :) Slutet var överraskande och sånt gillar jag. Man tror att man vet hur det ska gå och sen blir det på ett helt annat sätt.

    Jag håller tummarna för att du ska få Alvhilda utgiven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) jo det är långt ifrån allas genre :D men jag tycker det är roligtxatt förfära. Jag bodde på Blekingegatan 1992-1994 så det var inte igår dock.

      Radera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive