söndag 3 juni 2012


Blid lånad från Coming soon 

Ikväll var jag lite spontan på bio med min gamla studentkollega Bäääbs. Vi gick på Dark Shadows vilket var en film helt i min smak, när det gäller genre. För att snabba på lite kan jag säga att imbd beskriver filmen så här:

In the year 1752, Joshua and Naomi Collins, with young son Barnabas, set sail from Liverpool, England to start a new life in America. But even an ocean was not enough to escape the mysterious curse that has plagued their family. Two decades pass and Barnabas (Johnny Depp) has the world at his feet-or at least the town of Collinsport, Maine. The master of Collinwood Manor, Barnabas is rich, powerful and an inveterate playboy...until he makes the grave mistake of breaking the heart of Angelique Bouchard (Eva Green). A witch, in every sense of the word, Angelique dooms him to a fate worse than death: turning him into a vampire, and then burying him alive. Two centuries later, Barnabas is inadvertently freed from his tomb and emerges into the very changed world of 1972. He returns to Collinwood Manor to find that his once-grand estate has fallen into ruin. The dysfunctional remnants of the Collins family have fared little better.
-imbd

Filmen innehåller alla de där kryddorna jag gillar, övernaturlighet, spöken, vampyrer, häxor, förbannelser och evig kärlek. Filmen hade många roliga och humoristiska inlägg som kändes bra och det var mycket jag verkligen älskade med filmen och den hade lätt kunnat få toppbetyg från mig men ...

Det kändes inte som om de riktigt själva trodde på storyn, som om de som gjorde den tyckte att det var töntiga överdrivenheter och det lyste igenom. Det tramsades helt enkelt för mycket. Vampyrismen var lite för stereotyp, dessa viftande långa fingerrörelser, och då inte bara vid hypnos utan vid varenda liten sak som skulle göras med handen krävdes flera vift med fingarna, likt en nymanikyrerad bimbo. Vidare blev det lite för far fetcht mot slutet där de gick lite over board i fråga om övernaturligheter som gjorde att jag suckade lite för djupt. Därför får filmen en trea för den var klart sevärd och jag gillar ju vampyrer men ... trovärdighet kommer inte ifrån storyn i sig, den kommer i hur man berättar den. Men se den gärna, den är rolig, absolut inget jag ser som en stor film som så många andra Tim Burton-filmer men som sagt, klart sevärd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive