torsdag 31 maj 2012

Till insikt

I går lunchade jag med en gammal kollega. Vi jobba ihop våren 2009- våren 2010, vi slutade alltså arbeta ihop för två år sedan. När vi pratade så kommenterade hon att det var så härligt för när vi arbetade ihop så hade jag pratat om att jag ville komma igång och skriva och nu hade jag min första bok nästan helt färdig, varpå jag påpekade att det faktiskt var den tredje boken i trilogin jag jobbade på just nu. Hon tappade hakan och undrade hur fasen jag lyckats med det.

Det är väl något jag själv kommit på för ett tag sedan, det här med hur det är som en propp har dragits ur och all text bara sugs ur mig. Jag har ju gått med alla berättelserna i mitt huvud som jag velat få ur mig men inte fått till det. När jag var klar på det jobbet och sommaren tog vid, det var då jag bestämde mig för att det är nu eller aldrig. Jag satte mig och jag började skriva. En termin tog det att göra första råmanuset -  Alvhildas embryo, som sedan vilade ända till sommaren 2011. Det var då Alvhilda av i dag föddes och jag började skriva som en galning. Under NaNoWriMo skrev jag hela råmanuset till andra boken och ett embryo till tredje, som jag sitter och rättar till i dagarna.

Planen är nu att alla tre böckerna ska vara klara till våren 2013 vilket ger böckerna ett år var, alltså, en trilogi på tre år.

Var hittade jag den tiden, var låg den tiden och skrotade innan jag började använda den till att skriva med?

Varför hittade jag inte den tidigare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive