söndag 15 januari 2012

Svårt att vara bokmonogam

Många pratar om att de har en bokhög som ligget och väntar. Jag är för otålig vilket är mitt stora problem. Böckerna i den här högen ligger nämligen inte bara och väntar, de är alla påbörjade. Jag kastar mig nämligen över böcker som små barn över klappar på julafton, helt utan tankar på planering.

För flera år sedan började jag på Tidsresenärens hustru men blev avbruten av en tenta och sedan läskrampen av all studentlitteratur. När jag väl lyfte en bok igen blev det en annan. Nu blev jag påmind om den eftersom filmen gick på teve igår.

Vägen till Umbria började jag läsa i höstas med stor iver för att tappa balansen på bokmässan med alla litterära intryck. När jag dessutom fick Döden på en blek häst av Amanda villa jag bara sluka den boken på stående fot. Var dock tidspressad av bokcirkelbok och Alvhilda så även den fick vila lite.

Sedan fick jag hem Uppvaknandet som var fortsättning på den serie som jag är mitt uppe i och så var det en cirkel igen. Sen fastnade jag i True blood och ville läsa böckerna men samtidlgt är det en cirkel nästa helg så jag måste även ta mig igenom Potenshöjarna.

Jag har faktiskt avslutat en hel del böcker under denna period också.

Tur att jag har en sådan otrolig simultankapacitet.


3 kommentarer:

  1. Så där har jag aldrig klarat av att läsa. En i taget och planering är det som gäller. Kan tom bestämma hur många sidor jag MÅSTE läsa på en dag för att bli klar med en bok ett visst datum.

    Men det är ju jag det...

    SvaraRadera
  2. Förut gjorde jag oxå så att jag läste flera böcker. Nu kör jag bara 2 åt gången (har blivit för virrig för att klara fler)

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt att bolla flera böcker samtidigt. Läser just nu en ny av Unni Lindell. Har förvisso Stephen King som jag läst på också men det är en novellsamling. Jag har avslutat två av novellerna och ska läsa den sista sen efter att jag läst klart Lindell-boken. Men flera samtidigt klarar jag inte. Jag vill gärna dyka in i historien och bara läsa om just den för att sen när jag är klar kanske behöva vänta en eller två dagar innan jag påbörjar nästa bok.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive