söndag 1 januari 2012

Gör om och om och om en sak

Jag har precis blivit arbetslös, första dagen idag, faktiskt.

Härligt!

Nu sitter jag med arbetsförmedlingens hemsida och skriver in mig från första arbetslösa dagen. Det kan hända att jag förstör för mig själv men jag följer ett av de inre löften jag gett mig själv detta året.

Efter att ha arbetat som socionom, socialsekreterare, och känt av hur det är att jobba inom ramar som gör en frustrerad om och om igen, har jag lovat mig själv att inte gå med i idiotiska saker. För min egen hälsas skull, både psykiskt och fysiskt, ska jag bara vägra låta byråkrati styra intelligensen in i idiotins fördärv.

Här börjar löftet:
jag skriver in mig enligt arbetsförmedlingens formulär. Det var nio månader sedan jag var inne i deras rullar senast, alltså inte en evighet sedan. Även om jag inte är där så länge varje gång så hinner jag ändå skriva in mig. Jag har alltså gett dem mina uppgifter ganska många gånger, i deras formulär som raderar uppgifter så man får börja om hela tiden. Jag har alltså redan skrivit in vilka skolor jag gått, vilka arbeten jag haft för mindre än ett år sedan. Den enda skillnaden är det senaste jobbet jag haft men tror ni att det räcker med att jag fyller i det, nej, de vill ha alla jobb och skolor en gång till! Jag har inte bara en utbildning, jag har ganska många nu, jag har inte bara ett jobb, jag har ganska många nu och det tar löjligt lång tid att fylla i.

Därför bryter jag med byråkratin här och nu och skriver följande:

skola: grund, gymnasial och universitet, flertal gånger
från 1992 - 2010
utbildning, program: teater, socialt arbete och arbetsrätt
Beskrivning: jag har fyllt i det här så många gånger så jag vet att ni har det och kan vaska fram det utan att slösa med min dyrbara tid.

Hur mycket skit kommer jag få?
Skiter jag i, vad kan dom göra, ge mig kicken från arbetslösheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive