lördag 1 oktober 2011

Trvivel

Jag var som sagt på Ann Ljungbergs föreläsning om författarplattformar. Hon tog upp det här med att man bygger upp en författarplattform och man måste hålla sig inom sin genre i början annars kan det bli svårt att bygga upp en trogen läsekrets. Läckberg har redan byggt upp en sådan stor plattform att hon utan problem kan pilla i alla möjliga konstiga genre runt omkring och fortfarande sälja som smör. Men om en debutant helt byter så kan det bli rätt så tomt på respons då de som läste det första blir besvikna och ingen annan har än fått upp ögonen.

Nu till mina tankar och funderingar om detta:

Alla böcker jag har haft inom mig genom åren har varit väldigt socialpsykologiska och de tar upp ämnen som i mina ögon bearbetar aktuella frågor så som mobbing, världspolitik, naturkatastrofer och livsvalens påverkan på vårt psykiska mående. Dessa har blivit noveller som ligger och väntar på att bli bearbetade till romaner, eller så har jag börjat skriva dem som romaner men jag har redigerat under tiden jag skrivit framåt och kom därför ingenstans. Jag lärde mig dock att från boken skriven av Stephen King, On writing, att man inte skall gå tillbaka under tiden man skriver framåt utan ta redigeringen först när hela råmanuset är färdig. Jag tänkte att nu jäklar ska här skrivas en bok! För att inte sätta ribban för högt tänkte jag att jag kunde skriva en lättare bok, till att börja med. Inte någon av de svåra jag gått och burit på under så lång tid. Inget som jag satsade på att få publicerat, utan för min egen utveckling.

Jag skrev mitt första utkast på Alvhilda.

Den var från början en mycket simpel historia som under redigeringen blivit mer och mer socialpsykologisk den också, men ...

Jag är osäker på om den står på samma plattform som alla mina andra böcker. Om den inte gör det så har jag ju gjort mig själv en otjänst om det är den bok jag kanske får publicerat först. I så fall står jag på en plattform som jag inte hör hemma på. Jag sitter därför nu, i valet och kvalet över om jag ska låta Alvhilda vila under tiden jag skriver de böcker som legat i mitt sinne under flera, flera år, för att ta upp Alvhilda igen om och när min plattform blivit så pass bred att hon får plats, eller om jag ska skriva Alvhildatrilogin, hoppas på att den får en så pass bred och passbar plattform att jag kan få plats med mina andra romaner på den också.

Vad är skillnaderna?
Alvhilda är socialpsykologisk precis som de andra men den går mer i skräckens tecken medan de andra går mer i samhällsdebattens tecken.

Jag vill verkligen inte lämna Alvhilda nu, vi har verkligen kommit varandra jättenära och det finns något inom mig som säger att jag kanske bara är en fegis som använder detta som argument för att erkänna ett nederlag och att jag bör köra på min trilogi och se vad som händer. Jag har slitit med henne i drygt ett år vilket skulle kännas bortkastat. Dessutom har jag jobbat in henne på ett sådant sätt att det till och med fanns folk på bokmässan som hade hört talas om henne trots att hon inte ens är publicerad än. (eller också finns det en bok som heter Alvhilda redan, men hon kommer inte upp när jag googlar så den kan inte vara någon storsäljare, än)

Hur skulle du gjort?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag lyssnade också på Ann, och faller ofta in på karaktärer med olika psykiska problem. Just nu skriver jag om en seriemördare.
    Om du känner att det du skrivit stämmer med din profil, så go for it...men om du skrivit en text för att stämma överens med det som folk frågar efter...då...blir det nog fel.

    Jag tror att alla författare har en viss inriktning i sitt skrivande, och att man på ett eller annat vis faller in i den trallen oavsett man försöker frångå det.

    Läs in texten på din dator, och lägg dig ned på en soffa för att lyssna. Kan du stå för texten? Är den du?
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att köra på den bok som behöver komma ut allra mest ur huvudet. Oavsett genre. Det utkristallieras säkert i processen vad man har mest fallenhet för då tror jag. Min första var skönlitterär för vuxna, även min andra är det. En bilderbok för barn ligger i startgroparna och så den där längre kapitelboken för barn som jag tänkte få ur mig i november. Efter det är det nog lättare att se vad som passar mig bäst. I dagsläget tror jag att det är syrliga vuxenböcker som ligger närmast hjärtat, men vem vet, efter november kanske det bara är barnjag vill skriva för ...

    Det stämmer säkert med författarplattformar, men man kan väl bestämma sig efter ett litet tag? Och som Anitha skriver, om man helt ska anpassa sig efter det som folk efterfrågar, då blir det nog fel.

    SvaraRadera
  3. Absolut är det jag och jag kan stå för texten. Det gemensamma är det socialpsykologiska men frågan är ju om det socialpsykologiska är genre nog att bygga på en och samma plattform när de uttalade temana är så olika. Jag var runt och pratade lite och förstod det som att de flesta av mina böcker skulle funka hos måna av mina förlag men just den genre som Alvhilda inte passade in där.

    Jag tror inte jag har släppt henne, hon är för stark inom mig.

    SvaraRadera
  4. Jo visst är det så att jag inte vill anpassa mig helt efter vad andra efterfrågar utan bara att skriva romaner under samma parasoll. Alla böckerna är fortfarande mina, även om de bor på olika ställen.

    SvaraRadera
  5. Kör på Alvhilda. Tycker jag. Du har jobbat med henne så pass länge nu, samt att det blommat ut till en trilogi. Om inte det är en plattform så vet jag inte.
    Sen tycker jag väl rent allmänt att du ska lyssna på din intuition. Vad säger magen och hjärtat? Känn efter och tona in dig till det(yogaflum).
    Du får INTE lyssna för mycket på andra, det är din roman, ditt skrivande och till syvende och sist är det bara du som kan avgöra vad du vill publicera. Alvhilda kanske blir en roman till byrålådan och någon annan roman kommer ut först, men för guds skull - släpp henne inte nu! Pretty please with sugar on top?

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive