söndag 7 augusti 2011

Svårt att mäta redigeringen

När jag skrev råmanuset var det lätt att mäta produktiviteten. Jag kunde räkna tecken, ord och sidor för att se hur mycket jag faktiskt gjort. Nu redigerar jag en redan färdig text. Det innebär att jag tar bort, omformulerar och lägger till. Om jag ska mäta det på samma sätt som jag mätte förut kan det till och med bli minus vissa dagar, men det innebär ju inte att jag antijobbat, utan rent av slitet mer än vanligt.

Jag sitter i alla fall och omarbetar kapitel fyra, för tredje gången nu. Det tycker jag i alla fall är bra, även om det är omätt.

2 kommentarer:

  1. Håller också på och redigerar om mitt manus för kvintiljonte gången. Hihi. Men det är som du säger, oftast ligger dagsskörden på minus och det ser jag som positivt, för då har jag tvättat bort oväsentligheter som gör manuset bättre. Tycker jag. Sen vad förlagen tycker, det återstår att se.

    :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte mätt så mycket. Jag tror nog att det ligger en hel del på plus för mig eftersom jag utvecklar en hel del i detta skede och liksom jobbar med omskrivningar så att enklare beskrivningar får ett mer målande språk.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive