tisdag 30 augusti 2011

Meningen med skriften

Jag och en vän har ofta diskussioner och dispyter där vi har olika ståndpunkt. Ibland kan det nog hända att vi har olika ståndpunkt bara för att få har våra dispyter. En av de saker som vi diskuterat om är böcker och meningen med deras innehåll. Min vän hävdar att böcker som inte har en underliggande mening, som inte har något världsomvälvande att säga, inte är intressanta. De är bara skräp. Jag håller inte med min vän riktigt på den punkten. Jag tycker absolut att böcker utan svar på frågor eller som skapar frågor eller gör att man ändrar eller skapar uppfattningar kan ha en mening. Det är verklighetsflykt helt enkelt. Avkopplande.

Jag har dock märkt att alla mina böcker har någon form av problem som den bearbetar. Det är inte så att jag sitter och tänker "Hm, det här världsproblemet/samhällsproblemet/filosofiska frågan vill jag skriva om. Hm, undrar hur jag ska göra det på ett intressant sätt. Ja, så här ska jag bygga upp min story runt detta problem/fråga."
Nej
Jag får ett frö som har allt annat än djup mening. Det är oftast tvisten som är det som får mig att gå igång på storyn och den kan vara allt från djup. Men mot slutet så finns ändå en djupare mening med allt. Det kan vara mobbing och en psykosocial utvärdering av allas mående och påverkan av själva situationen. Det kan vara en politisk frågeställning där man sätter alla våra tankar om rättvisa på ända eller som nu när det började med en ytlig story där jag bara ville skriva en vampyrstory utan vampyrer, utifrån att alla sa att Twilight inte var en vampyrstory fast med vampyrer i sig.

Nu är den en djupare story med natur och miljöförstöring i fokus.

Det var inte ens meningen...

1 kommentar:

  1. Låt mig gissa att den omtalade vännen här inte är jag (eftersom verklighetsflykt is da shit) utan en herre som dricker kopiösa mängder te och lystrar till ett namn som börjar på M. Har jag rätt!?

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive