söndag 26 juni 2011

Dracula

Såg Bram Stokers Dracula i går, då den gick på TV4-film. Jag tyckte absolut att den var bra, en härlig konstnärligt filmad och mysig film och jag vet inte om det var meningen, men jag satt och hejade på Dracula i den stora kapplöpningen i slutet. Och slutet var jättefint gjort. Om jag inte vore så trött hade jag kunnat sätta mig in och ge den ett betyg, men det vågar jag inte då mitt omdömme kan varit en aning påverkat.

Men, något jag reagerade positivt på och som verkligen skulle ha låtit betyget gå upp, är deras hantering av Absint. Man får se ett glas med Absint, man får se en sked med en sockerbit, man får se vatten rinna över sockerbiten och man får se ett glas med den mintgröna, ljusgröna louchade drycken i glaset. Ingen eldning, ingen giftgrön dryck, inget shotande. De gjorde helt rätt, vad jag kunde se. Duktigt av dem.

3 kommentarer:

  1. Förutom att de droppar absinten över sockret och lustfyllt äter det? ;)

    Filmen är helt klart 100 gånger bättre än boken den är baserad på. Som jag sagt så många gånger förr - jag gillar mina vampyrer med lite själ och hjärta. Sådana som våndas över monstret de är. Som denne Dracula.

    SvaraRadera
  2. Jag får väl skämmas över mitt kunnande, men jag har inte läst boken. När jag såg den här versionen blev jag bra sugen på att göra det men efter det du skriver här så tappade jag kanske den sugen. Boken är alltså inte lika bra förstår jag?

    Det är vatten de häller över, det är absinten de har i glaset, jag kollade på den två gånger på filmen jag har här i. Man kan lustfyllt suga på en blöt sockerbit även utan absint och om man nu droppar lite stark absint på en sockerbit och suger så är det fortfarande okej, behöver inte betyda att man inte har gjort resten rätt. Jag än nöjd i alla fall :D

    SvaraRadera
  3. Jag fick intrycket att det var absint de droppade, men jag kan såklart ha fel Det har hänt förr. ;)

    "Dracula" av Bram Stoker är inte till för oss som gillar vampyrer. Han är ett monster att ta död på, ondskefull och han ses bara i andra personers synvinkel. ALLA hatar honom, inklusive Mina. Jag har den och romanen på manuset till den här filmen om du vill låna. I något skrymsle någonstans. Det är ju inte usel läsning, men som vampirelover blir man lite ledsen kanske.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive