onsdag 11 maj 2011

När saker får ben


Idag hände något som verkligen, inte bara förbryllade mig, utan gjorde mig helt utom mig av frustration och irritation. Jag var irriterad men visste inte vart jag skulle rikta irritationen. Anledningen till min frustrerade irritation var att min almanacka försvunnit.
Min jobbalmanacka.
Min jobbalmanacka är inte som vilken almanacka som helst utan den rymmer allt möjligt smått och gott. Den rymmer personnummer och namn på klienter vilket gör den väldigt sekretessbelagd. Den rymmer alla saker jag planerat att göra under dagen tillsammans med telefonnummer. Man kan säga att hela min arbetsdag finns inom de pärmar som är min almanacka. Därför är jag väldigt noga med den och håller koll på den, trodde jag.

Det var förmiddagsfika och vi gick för att gotta oss i solen. Jag lämnade rummet och gick ut. När jag kom in igen var min almanacka borta. Först fick jag för mig att jag hade fått en "selektiv syn" som jag brukar kalla det när saken man vill ha ligger mitt framför näsan men man ser den ändå inte så jag kallade in några kollegor, men inte heller de såg den. Jag sökte igenom rummet minutiöst under olika goda råd från kollegorna om var jag skulle kunna ha lagt den. Tillslut började jag kolla på andra ställen på kontoret, mer och mer udda. Ovanpå kaffeapparaten, i kylen, bakom mikron och jag började fråga alla möjliga personer om de sett min almanacka som såg ut som alla andras almanackor på hela bygget. Den fanns inte någonstans. Jag började mer och mer känna mig som en dålig människa, att jag inte kunde hålla reda på denna viktiga och hemliga sak. Jag var ju helt värdelös!

Snart var det någon som påpekade att min chef var duktig på att råka få med sig saker som hon inte borde, men hon var ju på möte så det gick inte att kontrollera. Sedan blev det lunch.

Många kom och frågade mig hur det gått med almanackan för de flesta hade vid det här laget hört att jag var en slarvmaja.

Ett möte närmade sig men jag visste varken med vem eller om vad så spänningen var olidlig. Vad skulle vi prata om och varför. Då kom hon, Chefen. Jag ropade in henne till mitt rum och frågade om hon möjligen tagit med sig något från mitt rum varpå hon sken upp och frågade vad det skulle kunnat vara. Min almanacka sa jag försiktigt med oron att hon skulle bli sur över att jag alls frågade henne om något sådant. Hon tog det dock bra och sprang för att kolla efter och...

hör och häpna

hon kom med min almanacka.

Shit vilken lättnad!

Det fanns inga spöken, jag hade inte fått hjärnblödning, den var inte i orätta händer som inte är sekretessbundna. Mitt liv kändes med en gång underbart och vi kunde skratta åt hela händelsen.

Nu ska jag sätta ett stort klistermärke på almanackan så att ingen kan råka få med sig den igen.

1 kommentar:

  1. Vad skööönt! Precis vad jag tänkte - gör ett omslag eller sätt ngt märke på:-)
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive