tisdag 8 mars 2011

På g i flera dagar (skriv för livet och jobbmässa)

Nu sitter jag i min soffa, i mitt favorithörn, med mitt favoritte i min favoritmugg, efter nästan tre dygn, och jag är mör! Jag har fått återuppleva den där rotlösa ungdomstiden igen vilket har varit jättemysigt samtidigt som man märker att man inte är arton längre.
Jag började hela resan i söndags vid fjortontiden då jag satte mig på bussen och blickade mot en tre timmar lång resa. En resa där jag tänkt jobba med mitt manus. Det var oförskämt trångt och jag blev dessutom åksjuk så jag fick snällt sitta och titta framåt, på vägen istället. Hysteriskt tråkigt.

Jag bodde den natten hos Zizzi med make där jag pimplade två kannor chai, tittade på James Bond och sov i deras fjortonåriga dotters sovrum med egen dusch. Morgonen efter åt jag frukost i sällskap med deras två hundar och gjorde sedan stan tillsammans med min mamma. Vi gick både rätt och lite fel, men vi hade inte bråttom.

På kvällen gick jag på "Skriv för livet". Eftersom jag var lite tidig passade jag på att fika lite innan med Jessica (om inte mitt namnminne sviker mig) som också var tidig. Hon kom ända från Göteborg. Vi hade en trevlig pratstund om våra skrivprojekt. När vi kommit upp i salen och satt oss så dök en kvinna upp som irrade in bland stolarna och styrde stegen direkt mot oss. Det var något bekant över henne så jag var inte sen att fråga om det möjligen var Skrivarmamma. Det var det. Så nu har jag sett en av alla bloggare irl, det var trevligt. Vi hann med några ordbyten mellan författarsamtalen och bokköpen.

På scen satt Mari Jungstedt, Moa Herngren, Mats Strandberg, Lina Forss och Christina Stielli som för övrigt var den som dragit ihop hela sammankomsten. De fem författarna berättade mycket om hur det var när de skrivit sitt första manus. Först var det allt för många som hade solskenshistorier så ordföranden, som var en journalist, fick be om de lite tråkigare historierna så att vi i publiken inte skulle känna oss helt värdelösa i jämförelse. För att konkretisera det mesta av det som sades så var det att man bör göra en synopsis, sätta mål och att det många gånger kan vara bra att använda sig av färgade post it lappar för att få översikt över vilka som är med och hur ofta med mera. Att man ska försöka hålla sin inre kritiker stången men ändå inte bli för kaxig.

Efter att författarna haft ordet fick vi höra lite från Katarina Ehnmark Lundquist och Calle Marthin från förlaget Wahlström och Widström som sa sig vara den lite mer wild and crazy avdelningen från Bonniers. De visade framför allt upp en vänlig och snäll sida av förlagen. Jag måste erkänna att förlagen känns som stora hotfulla typer på "andra sidan" som bara tycker att man är jobbig och i vägen när man skickar saker till dem. Nu har jag en annan bild. De berättade att de vill ha våra manus och att det vill hitta nya författare. De berättade att gången var som följer: manuset kommer in, två läser manuset och alla manus får minst 20-25 sidor på sig. Om de tycker att storyn eller författaren har något så skickas den vidare till en erfaren lektör och om lektören tycker den är något att satsa på så kommer den tillbaka och får ännu en genomgång. Jag pratade även lite med Calle efteråt för att försöka bena ut det där med "ungdomslitteratur" som jag kan uppleva är lite väl diffust. Jag blev mycket förvirrad inne på akademibokhandeln precis innan föreläsningen, kommer i ett senare inlägg.

Sist kom
Anna Schulze som arbetar med att lära ut skrivandets konst. Hon beskrev en roman som en rad av bra scener. Det är viktigt att tänka på tidsperspektivet, vilken form man skriver det i och liknande. Hon berättade att en person hade skrivit i tredje person men det hade inte känts bra. När författaren ändrade till första person hade storyn fallit på plats. Hon uttryckte också att en bok är färdig först när man gett allt, när man känner att det finns inte mer att ge. När man vänt ut och in på sig själv och känner sig totalt tom. Då börjar man bli klar.

Trött och nöjd med kvällen tog jag pendeln ut till mina goda vänner Ingrid och Erik. Vi drack lite chai, pratade roman och studentliv innan jag fick krypa ihop på tältsängen i samma rum som dem. Jag somnade innan klockan slagit elva, så trött var jag. Upp tidigt nästa dag. Åt en god frukost med Ingrid innan jag sprang vidare i mina äventyr. På tåget till Västerås. Jag grämde mig över att jag bokat ett så tidigt tåg för det började inte förrän tolv och jag var i Västerås redan tio. Jag tog mig till en fik där jag satte mig med en kopp te och började redigera min roman. Efter att ha hunnit en tredjedel igenom tredje kapitlet var det dags att ta mig till mässan. Där hann jag med att lämna in ett cv, cv:t blev även granskat av en kille från SSR som uttryckte att mitt CV var de coolaste han sett, bara jag bytte bild, skaffa en bra överskrift och gjorde texten större. Avslutade mässan med en rekordfika med Maria. Hann även med en timmes redigering till innan tåget tog mig hem till Örebro igen där jag trött med nöjd hämtade mina gosiga barn som krävde stränga förmaningar nästan från början. Men vad gör de inte för att jag ska känna mig som hemma.

Nu blir det lata och måla naglarna.

5 kommentarer:

  1. Kul Perny. :) Jag hade velat sitta där med dig.

    SvaraRadera
  2. Jaha - Anna Schultze var min lärare på Skrivarakademin (jag kan känna igen mig i det där med att byta från 3 person till 1:a - jag gjorde det och har hållit fast vid det även om det är begränsande ibland. Det krävde ett visst mod kan jag säga.) Du kommer säkert att i efterhand känna hur mycket det där mötet med författarna o förlaget betydde. Det tar ett tag att smälta all info o man plockar fram det allt eftersom.

    SvaraRadera
  3. Malin: det hade varit väldigt roligt om du varit med.
    Ebba: var det kanske dig hon pratade om ;) träffen har redan gjort inverkan på mig. Jag blev peppad inför redigeringen igen och satte igång i stort sett med en gång. Att träffa och prata med folk från förlagen gjorde att det kändes närmre än tidigare, mer verkligt på något sätt. Jo, det har gjort stor inverkan redan.

    SvaraRadera
  4. Kanske det:-) Du ser att det var bra att du kom dit med vältopsade öron:-)

    SvaraRadera
  5. Tack för all info! Mycket intressant. Hur man ska jobba med ett manus tror jag är väldigt individuellt. Om det ska vara första eller tredje person, om man ska skriva synopsis osv. Jag kan säga att jag inte skriver synopsis för det funkar inte för mig. Då blir jag låst. Men å andra sidan har jag det mesta väldigt påtagligt i huvudet, särskilt karaktärerna.

    Hur som helt, tack för att du delade med dig!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive