lördag 26 mars 2011

Earth hour

I kväll var det earth hour och vi pratade med våra barn om människans energiförbrukning, hur viktigt det är att släcka lampor när man inte är i rummet och att stänga av apparater när de inte används. Vi pratade även om hur bra det är med alla uppfinningar så som elektricitet, telefoner, mediciner med mera, men att man ändå inte behöver överanvända sakerna för då tär man på jordens resurser. Sedan försökte jag förklara problemen med kärnkraftverket nere i Japan som blivit efter naturkatastrofen och att det även kan uppstå problem här i Sverige.

(Jag har sett att det finns folk som istället för earth hour vill fira någon slags Human Achievement Hour där de målar upp earth hour som någon vänstergrej där man vill dra tillbaka mänskligheten till "the dark ages" och vill motverka utveckling.Detta firas genom att man ska tända alla lampor och ha igång all apparatur man har. Gruppen känns bara töntig och som ett gäng muf-fjortisar som vill trotsa på sitt ganska töntiga vis genom att visa på total okunskap i frågan. Innan jag såg den gruppen hade jag varken tänkt på att fira earth hour eller inte, när jag såg gruppen insåg jag hur viktigt det faktiskt är)

Sedan spelade vi sällskapsspelen Hello Kitty, sonens hemmagjorda spel samt känguruspelet i det flämtande stearinljusets sken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive