tisdag 8 mars 2011

Det där med böcker och genre

Jag var inne på akademibokhandeln i Stockholm i går, med min mamma. Jag gillar lite sådana där thrillers, skräckisar.

Jag gillar att läsa om otäcka saker helt enkelt.

När jag gick runt inne i bokaffären började jag fundera över var jag ska leta efter de böcker jag vill ha. Jag hittade några hyllor där det stod "spänning" men det var inte riktigt rätt. I ett hörn såg jag en ganska smal ensam hylla som det var en väldig oordning i, lite som "hyllan personalen glömde". På skylten stod det "Skräck, Sci-Fi och fantasy". Jag började kika lite och såg att det var mest fantasy och några stackars Steven King, lite inslängda här och var. Då såg jag "The host" ensam på översta hyllan. Det är ju en bok som jag finner intressant eftersom jag hört positiva ord om boken. Jag frågade då personalen var den svenska översättningen på boken fanns (för jag är inte tillräckligt snabb på att läsa på engelska).

Jag blev visad till ungdomsavdelningen där i stort sett all litteratur med skräckinslag verkade stå, tyckte jag först, tills jag frågade om de hade en pocketupplaga av "genom dina ögon" som "The host" heter på svenska. Japp säger han och springer iväg till; "deckaravdelingen". Nu började jag bli förvirrad på allvar.
"Så 'Genom dina ögon' i hårdpärm står på ungdom och 'Genom dina ögon' pocket står på deckare?"
"Ja" sa han, det var inte dom som bestämde berättade han, det kom uppifrån, distributören. Jag försökte att summera det hela och frågade:
"Alltså, så om jag vill ha skräck och övernaturliga storys så ska jag kolla antingen på ungdom eller på deckare?"
"Precis."
"Eh, det känns inte så logiskt"
"Ja, eller på skräck, Sci-Fi och fantasy, om den hyllan finns i affären alltså"
"Okej, lite mer logiskt i alla fall. Men det är alltså där jag hittar den genren?"
"Japp, eller vänta, här..." Och så pinnade han iväg genom affären till ännu en avdelning, romanavdelningen, där han tog fram en novellsamling med skräcknoveller. Nu började jag klia mig i huvudet ännu mer.
"Alltså, om jag förstår det hela rätt så finns vissa thrillerböcker på hyllan "skräck, Sci-Fi och fantasy, många finns stående på ungdomslitteratur och många finns på deckare, lite random beroende på om det är hårdpärm eller inte och sist men inte minst så kan de stå på roman fast det har inget att göra med om det är roman eller inte, det kan lika gärna vara noveller."
"Precis"
"Tack, skönt, allt känns helt glasklart nu"
Han skrattade och lämnade mig med mina funderingar.

Just det, Amanda, bara så du vet, "Döden på en blek häst" är en deckare, trots sina hårda pärmar.

9 kommentarer:

  1. Alltså, inte för att jag vill vara sådan,men heter det inte "sci-fi"? Som i science fiction? ;)

    SvaraRadera
  2. Ja men visst har du rätt, och det är ändrat nu men...

    av allt som står i detta inlägg så är det alltså stavningen på sci-fi som du reagerar på, ordningen på böckerna i bokaffären tycker du uppenbarligen inte alls är något att kommentera utöver sci-fi-stavningen. Vet du vad det betyder? Jag ska berätta det för dig, över en kopp te någon gång.

    SvaraRadera
  3. Kul inlägg. Och den ger en tankeställare på det där med genres.

    SvaraRadera
  4. Ja, man vill ju veta var sina böcker hamnar när det beger sig :)

    SvaraRadera
  5. Tack för ett gott skratt! Själv beställer jag allt från Adlibris. Upplever att det är lätt att hitta där, men de kanske har märkliga system också. Har du läst något av Mari Jungstedt eller Karin Alvtegen? Jungstedt skriver skitbra deckare med handlingen förlagd till Gotland, och Alvtegen skriver riktigt ruggiga relationsromaner. Och så har vi ju King, skräckmästaren:).
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Maria. E: Jag personligen läser väldigt lite deckare (även om jag nu faktiskt själv valt en deckare inför nästa bokcirkelträff) vilket gjorde det extra förvirrande att leta efter min favoritgenre bland min absolut inte alls favoritgenre. Det jag kan oroa mig för är att jag missar riktigt bra litteratur för jag inte vet var jag ska leta efter den vilket är en risk även vid beställning på internet, om böckerna ligger på andra sökord än det man förväntar sig.

    Anneli: japp!

    SvaraRadera
  7. Och sen säger förlagen att det är viktigt att en bok ska kunnas stoppas in i en genre. Hmmm

    SvaraRadera
  8. Men säger de verkligen det Malin, jag har också hört att det ska vara så men jag upplevde inte att de sa så i måndags. Jag var ju framme och pratade lite om just genren ungdomsböcker, då jag själv inte vill se det jag skriver nu som en ungdomsbok men eftersom det handlar om ungdomar så känns det som om risken skulle bli att den klassas så. Han så då att jag inte skulle tänka på genre alls utan bara skriva och sedan skicka in, genren var inte så viktig.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive