söndag 20 mars 2011

Att äta kakan och ändå ha den kvar

Det är så jag vill göra när det kommer till vårat hus.
Vi köpte det billigt som tusan, vi har inte så höga lån på det, det är ett otroligt bra läge men det är väldigt litet och har en relativt dålig planering. Vi har pratat om att bygga ut, antingen genom att lyfta huset eller att bygga ut åt sidan. Vi har kommit fram till att båda sorters utbyggnad kommer höja lånet på huset till två miljoner ungefär. Normalt säger de flesta, hutlöst säger jag, som är bortskämd med en låg boendekostnad.

Jag vill bo i villa men ändå ha råd med semester. Jag vill bo i villa och faktiskt ha råd med alla räkningar varje månad. Jag vill även bo i villa och kunna duscha i ett varmt utrymme utan att behöva gå ner i en mörk källare där jag måste jaga bort alla perversa spöken innan jag kan klä av mig.

Här kan ni se min tidigare diskussion i ämnet och här kan ni se det ypperliga förslag som ratades av maken för att barnens rum blev för små.

Vi har på allvar planerat utbyggnad av huset under flera månader där vi lagt upp tidsplaner, ansökt om lån och allt som krävs men ännu inte bestämt vilken av de olika planerna vi tänkte sätta i verket, takhöjning eller sidobyggnad. Häromdagen fick jag en snilleblixt i frågan om att göra något inom de fyra väggarna vi redan har för att slippa tokhöja lånet och detta var vad jag kom fram till.

Dottern flyttar in i köket, toaletten byggs ut med en meter åt kökshållet så att dusch får plats (möjligtvis också tvättmaskin) köket flyttar in i dotterns rum och byggs ihop med vardagsrummet. Ett fönster sätts in i sonens rum, verandan byggs med glasdörrarna in i köket vilket kommer förstora köket halva året med ett trädäck.

Är detta liveble eller inte?

5 kommentarer:

  1. Det här ser ut som en riktigt bra plan, tycker jag. Vardagsrummet kommer att kännas större tack vare den öppna planlösningen och ni får ett härligt, lite mer "användbart" kök. Ni behöver dessutom inte krångla med bygglov :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker din lösning verkar vettig:-) Har du hunnit räkna på det och/eller kan du begära en offert? Eller anmäla dig till ngt tv-program kanske kan vara en lösning:-) Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Barbro: eller hur. Här får ju alla det bra och när ungarna flyttar hemifrån kommer huset inte vara för stort och vi kan då göra drömköket ändå.

    Ebba: vadå, en annan del av köping? :D
    Det är en del vi måste göra i källaren innan vi kan börja i vanliga våningen är jag rädd.

    SvaraRadera
  4. Säger som de gör på Nike: Just do it!

    SvaraRadera
  5. Absolut. Som jag sa till maken i dag "eftersom vi båda är ganska lata och bekväma av oss så vet jag att det inte kommer bli något gjort om vi inte sätter upp mål, nu!" så det är första planen.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive