måndag 7 februari 2011

Snacka om att ha kastat pengarna i sjön

rejält!

Hösten 2007 gick jag med i Xtravaganza. Konceptet var jättebra. Citerar från deras hemsida:
"Coaching
Gruppträffar
med social samvaro och utbyte av erfarenheter med andra i samma situation.
Rådgivning
av hälsokonsulten med stöd från xtravaganzas expertcenter.
Tillgång till
xtravaganzas livsmedelsprodukter."
Utöver dessa saker så fanns det några CD-skivor och böcker man utgick ifrån. För detta betalade jag över 18 223 kr på ett år. Kortfattat kan man säga att konceptet gick ut på att man fick hjälp med att gå ner genom en soppdiet, gruppsamtal och en metod som påminde en aning om KBT, men ändå inte. Man diskuterade redskap och vad man skulle göra istället för att äta när man mådde dåligt. Det kallades träningstillfällen. Jag klagar inte eller tycker det är dåligt, konceptet är skitbra! I loved it. Jag gick ner närmre 40 kilo med deras hjälp, något som var helt underbart.

Problemet kom efteråt då jag slutade röka, började jobba på en stressigt kontor och började känsloäta igen. Poff, jag var tillbaka på ursprungsvikten och måste börja om från början igen. Nu började jag fundera på om en quick fix inte var min grej. Jag behöver jobba med attityd och få hjälp KBT-big time.

Precis som förra gången gick jag till läkaren, vilket jag hade gjort innan jag gick till Xtravaganza. Den hjälp jag fick då var att få gå till en dietist som berättade allt jag redan visste och sedan fick jag gå till en sjukgymnast för att träna efter att jag sagt att jag hade svårt för att komma iväg till träningslokaler på grund av barnen. Låt mig säga så här, det funkade inte så bra. Nu när jag gick till läkaren så gjorde jag det med vetskapen om överviktsenheten på universitetssjukhuset. Först fick jag ju veta att man inte kunde få remiss dit om man inte hade över 35 i BMI, vilket jag berättade om tidigare, men till slut skickade hon i alla fall remissen.

De har hört av sig och jag får komma på samtal...
i mitten av April!
Snabba puckar!
Och deras upplägg är:
soppor, KBT i grupp fast nu kostar det inte 18 223 i alla fall vilket det uppenbarligen inte hade behövt göra då heller, om jag fått informationen om överviktsenheten vid läkarbesöket.

Problemet just nu är bara att min tanke om att inte ta en quick fix går lite åt pipsvängen för enligt den dietist jag pratade med måste jag köpa hela konceptet för att kunna gå med men jag vill ju bara ha KBT och vägledning och vägning och press.

Vem vet, i mitten av april kanske jag inte ens har över 35 i BMI längre (men det är bara önsketänkande med de livsvanor jag har idag)

2 kommentarer:

  1. Hoppas att du får det du vill.

    Överviktsenheten är väl för magoperationer och det är man ju glad om man slipper

    SvaraRadera
  2. Det är väl magoperatoner också men de jobbar även med förändring. En vän pratade med mig om magoperation men det känns allt för definitivt, då kommer man ju aldrig kunna äta igen, på riktigt menar jag.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive