lördag 19 februari 2011

LCHF-bröd, går det?

Jag har ju börjat köra på GI-rivstart, vilket påminner mycket om LCHF (low calories high fat). I går åt barnen pizza och då käkade jag bara toppingen och sket i själva botten. Fick då tips om ett pizzabröd LCHD-style som man även kan använda som vanligt bröd. Jag provade det i kväll.

En aning lösare än vad jag förväntade mig

6 ägg
1 tsk bakpulver
1 dl vispgrädde
150g färskost
2 dl riven ost
Sätt ugnen på 175 grader
separera äggvitor från gulor i olika bunkar
Vispa vitorna tillsammans med bakpulvret tills det blir hårt skum.
Vispa gulorna tillsammans med grädden och färskosten tills det blir en jämn smet.
Vänd försiktigt ner ägg-gulsmeten i äggvitesmeten med en slickepott.
Vänd ner den rivna osten. Smeten ska förbli luftig.
Häll smeten på en plåt med bakplåtspapper
Grädda mitt i ugnen cirka 30 min.

Men blev riktigt vacker gyllenbrun och brödlik i utseendet

Jag tog dock ut den efter tjugo minuter istället för trettio. Konsistensen är verkligen brödig och den håller ihop jättebra. Det smakar dock inte bröd. Väldigt salt i sin smak. Jag hade inte naturell färskost hemma så den här är gjord med inbakad gräslökssmak, vilket var helt okej.

Titta, jag käkar mackor

Först grämde jag mig över att jag inte hade någon god skinka eller kalkon hemma, men så kom jag på att vi hade kassler, och det är ju samma sak som skinka så det fick gå. Jättegoda små mackor med ännu mera färskost på och en tunn skiva kassler. Lite som att äta en omelett med fel konsistens med pålägg, rekommenderar varmt. Gott!

4 kommentarer:

  1. Ser riktigt gott ut... Bra jobbat... KRam

    SvaraRadera
  2. Vill du veta mer om LCHF så läser jag en blogg där hon ibland lägger ut lite recept. Hon har bland annat ett recept på bröd som verkar vara helt okej. ladydahmer.se

    Helt underbar blogg, enligt mig. Hon har nog en egen kategori med LCHF har jag för mig så det borde vara lätt att hitta.

    SvaraRadera
  3. KaosJenny: Det var riktigt gott, men, bröd smakade det inte riktigt.

    Lusth: Jaha, håller hon på med sådant, hade jag inte koll på. Jag har lagt inne henne mer i feministfacket, att hon skrev mest om sådana frågor, men hon är väl kanske mångfacetterad :D

    SvaraRadera
  4. Hon är väldigt mångfacetterad vill jag lova. :) Hon är min Gud. Inte för att jag är intresserad utav LCHF egentligen men hon verkar göra god mat.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive