lördag 19 februari 2011

Kräksjukshysteri

I torsdags kom sonen hem från skolan och berättade att en klasskompis kräkts precis bredvid honom i matsalen. "Så det var ju tur att jag inte tog något av maten, för den verkade ju jätteäcklig" var hans reaktion.

Min reaktion var mer att räkna ut hur många dagars inkubationstid det är på kräksjukan och försökte få fram så mycket information som möjligt från sonen.
Hade han varit hängig tidigare?
Hade fler kräkts?
Var han var i skolan efter incidenten?
Han hade varit pigg, det hade skett plötsligt, ingen annan hade kräkts och han var inte kvar i skolan efter incidenten.

Jag räknade ut att det måste handlat om vinterkräksjukan och det är två dagars inkubationstid så jag har räknat kallt med kräkinferno hos sonen idag som skulle smitta resten av familjen så vi skulle ligga på måndag då vi har ett viktigt möte inbokat och jag skulle även missa arbetsförmedlingens kurs få problem med a-kassan, inte komma iväg till Stockholm på onsdag och ja, ni ser hur en sådan sjukdom skulle påverka oss.

I morse började jag förberedelserna, för maken ska ju passa på att lämna mig själv hela eftermiddagen och natten för han ska på spelning, och jag beordrade städning av sonens rum. Jag vill inte att det ska vara fullt med grejer på golvet som man snubblar på eller som blir marinerat av galla. När sonen fick höra vad jag oroade mig för så berättade han att killen i fråga som kräkts inte hade haft magsjuka för han hade varit i skolan under fredagen och mått jättebra.

Antingen har föräldrarna alltså inte vett nog att hålla ungen hemma dagen efter maginfluensa, men den slutsatsen vill jag inte dra. Man borde väl inte vara så pigg och glad dagen efter vinterkräksjukan, eller? Eller så var det bara att ungen ätit för mycket och fått upp det igen och då är det ju ingen fara. Eller så drog sonen slutsatsen om att hans städning endast hängde ihop med risken för vinterkräksjukan och försökte komma undan genom en vit lögn (som inte funkade speciellt väl vill jag bara säga).

Jag har halat den röda flaggan men hissat den gula. Den gröna åker inte upp förrän alla klarat sig genom helgen.

Mitt i denna oro går jag själv runt med en rejäl baksmällehuvudvärk hela tiden som jag tror kommer från att jag personligen lider av abstinens, kolhydratsabstinens.

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig lite i dina spekulationer. Visst är väl kräksjukan något av det värsta som finns!?

    SvaraRadera
  2. Jag ligger hellre två veckor i förkylningsinfluensan med hög feber och ynklig än ett dygn med maginfluensa, så enkelt är det!

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive