onsdag 16 februari 2011

Inspiration

Mina älskade big fish-skivor försvann vid flytten för åtta år sedan och jag har sedan dess inte fått höra dessa inspirerande texter igen. I söndags fick jag skivorna i present av maken och det är helt underbart att få lyssna på dessa igen. Nästan alla låtar har tänkvärda texter som får mig att vilja skriva en novell på temat, utveckla, brodera och gå med känslan.
Till exempel:

Ballad om natten

Min vän, jag har sett att om natten
då skymningen just tagit slut
Drar mörkret sig ut över vattnet
och stannar så någon minut
precis innan natten sprids ut

Om natten synes våra bekymmer
så otroligt banala och få
den som har problem när det skymmer
får snart annat att tänka uppå
då träden blir svarta och grå

Om natten min vän kan jag lova
känner ingen till lågkonjunktur
då teve och människor sova
då lever och härskar naturen
kungar om natten är djuren

O drömmen om lyckan är vacker
men den kommer nog aldrig att nås
i torp eller slitna baracker
i trasor eller dyrbara krås
lyckan är fast bakom lås

Min vän jag har sett att om natten
då skymningen just tagit slut
drar mörkret sig ut över vattnet
och stannar så någon minut
precis innan natten sprids ut

4 kommentarer:

  1. Vilken omtänksam make du har! Min är likadan:).

    SvaraRadera
  2. ja lyckostar. O du diktsamling kanske, har du funtat på det?

    SvaraRadera
  3. Men det jag skrev där var texten till en av de låtar som jag inspireras av till att skriva en novell ;) hittade dock inte själva låten på nätet.

    Ja vi har det bra :)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive