onsdag 9 februari 2011

icke arvbara cravings

När jag var liten och man skulle iväg på skridskoutflykt med skolan eller skulle äta mellanmål hemma så brukade det allt som oftast bli den där söta, ljumma, bruna soppan gjord på nypon oftast serverad med antingen skorpor eller glass.

Jag har försökt, verkligen försökt, föra över denna nostagli till mina barn, Tror ni det funkat? Oh, nej! Nyponsoppa är vidrigt, något av det värsta jag kan utsätta mina stackars barn för. De nära på gråter om vi försöker pracka på dem dessa vidrigheter. De verkar inte vara ensamma om det heller, det verkar vara en vanlig åsikt bland barnen nu för tiden.

Därför vet jag att dom aldrig kommer uppleva den craving som jag upplever just nu, efter en stor skål med brun härlig ljummen nyponsoppa med skorpor. Det kommer jag avnjuta senare i kväll. Mums!

Vad är din erfarenhet av soppan, tycker du som jag eller mina barn och om du har barn , vad tycker de?

3 kommentarer:

  1. Mina barn, liksom jag, är förtjusta i nyponsoppa. De brukar vilja att vi köper det. Jag får sällan cravings efter soppan, med desto oftare efter mandelbiskvier. *mums*

    SvaraRadera
  2. Vi gillar nyponsoppa alla i familjen utom den yngsta. Det är så gott med mandelbiskvier och vaniljglass.

    SvaraRadera
  3. Mmmm fast de e nog bara niklas å ja som gillar det =) Zäbbä e en trökmört.. Moisen ahr nog inte smakat än men får göra det så hon kan bli en av oss ;)


    mm Mandelbiskvier

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive