fredag 28 januari 2011

Prisad och utmanad

Ebba stiger upp på scenen, harklar sig och äskar tystnad. Nästan hela bloggvärlden stannar upp och blickarna vänds mot henne. Hon håller upp den eftertraktade bloggawarden och tackar Anneli som gett henne denna vackra utmärkelse. Jag klappar händerna och känner en vördnad i rummet och slår mig till ro med en bok i väntan på att höra vart detta pris skall gå vidare.

"Och de nominerade är, hela bloggvärlden"
Jag småler, så klart att det är hela bloggvärlden och jag är en liten del i den stora bloggvärlden. Jag vänder blad.
"Och vinnarna är ..." Även om jag är nominerad, som en i hela bloggvärlden, så är mina förväntningar på att just jag skulle få den ganska liten.
Jag är liten.
Jag ser fram emot att se vem som kan ha fått denna awarden denna gång, jag har sett många stora färgstarka bloggar fått priset tidigare, de där som stöttar mig och alla andra i vår strävan mot målet: en färdig utgiven bok.
"Kim, Maria, Nina och Perny!"

Världen stannar till.
Vad sa hon?
Sa hon mitt namn?
Hon sa mitt namn!
Wow.

Med tårar i ögonen stiger jag upp på scenen, tar emot priset och tackar alla runtomkring mig. "Tack mamma som födde mig, tack mina barn och min man som pryder min blogg med era knäppheter, tack alla mina karaktärer som driver mig till att skriva era historier, tack alla ord som låter mig använda er i tid och otid och tack Ebba, tack för att du tror på mig och uppskattar min blogg"

Medan jag står där och känner vördnaden ännu mer påtagligt i rummet och slänger lite slängkyssar omkring mig till alla som läser min blogg (och alla andra som inte läser min blogg och därför tittar upp förvånat när de blir träffade, utan att förstå var kyssen kom ifrån) just då ser jag en rörelse genom folkhopen. Någon banar sig genom blogghavet och en röst hörs genom sorlet av folk. Det är Maria som gör sig hörd "Perny! Var sitter du när du får din inspiration, när du skapar? Kan inte du visa oss?"

"Självklart ska jag visa dig Maria, dig och alla andra som är nyfikna. Jag måste bara städa lite(läs mycket) först."

Tack Ebba för detta mycket uppmuntrande pris som lyser upp min bloggvardag.

Och tack Maria som visar ett intresse av min vardag och utmanar mig att våga visa den plats som jag skapar på.

Den helg som just nu hägrar går under kalasets tecken och stressens färger så jag kommer återkomma med båda dessa utmaningar som jag fått, på söndagskväll.

2 kommentarer:

  1. Grattis, du är verkligen värd den! Jag älskar texten som leder dig till ditt pris. Helt underbart!

    SvaraRadera
  2. Tack det värmer. Jag är inte lika duktig och stor på att ge tips och idéer som många andra där ute så det är skönt att höra att jag uppskattas ändå :)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive