lördag 6 november 2010

Tänker istället för att skriva

Jag har inte skrivit mycket på boken de senaste veckorna. Anledningen till det är för att jag tänker. Jag tänker och tänker och tänker. Jag har varit inne i flowet ganska länge och bara skrivit men nu har jag ju fastnat på ett ställe och skrivit och suddat och skrivit och suddat. Jag tröttnade på det eftersom det inte förde mig framåt, det skapade bara frustration.

Därför tänker jag nu. Jag försöker se slutet av berättelsen framför mig. Jag vet exakt hur den ska sluta men det ska ju hända en massa saker innan dess och de ska inte vara krystade, de ska kännas självklara när man läser det.

Jag håller på att gå in i karaktärerna, lära känna dem i grunden. Därför har jag inte skrivit så mycket på boken men istället börjat jobba lite inne i bloggen som handlar om karaktärerna. Där låter jag dem tänka fritt när jag försöker komma på hur de tänker inför sitt handlande i de avseenden som jag just för tillfället försöker formulera. Vad som är naturligt för just dem.

Snart tror jag det är dags att avsluta boken, komma till "the end", för jag tror att bitarna börjar falla på plats nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive