fredag 26 november 2010

Pepparbollar, andra omgången


Idag tänkte vi att vi skulle göra lite fler pepparbollar
som blev så bra förra helgen.
So far so god. Runda bollar av pepparkaksdeg.

Det blev dock inte så bra
utan alla flöt ut som platta pannkakor.

Jag kom på att den stora skillnaden från förra helgen och den här gången var att då gjorde jag bollarna av deg som jag bearbetat och bakat ut. Det innebär att det var mycket mer mjöl i den degen än i den här. Sagt och gjort;

Jag knådade in mer mjöl i nästa omgång.
Dottern hjälpte till att forma så de skulle bli riktigt fina.

Och det blev de också, fina alltså.
Men bara direkt efter att de kommit ut ur ugnen.

Dom säckade dock ihop alldeles efter att ha stått framme.

jag gissar att jag borde ha tagit bort dom
från den varma plåten och låtit dom svalna på kallt underlag.

Nu har jag lärt mig det tills nästa gång,
det är ju alltid bra att vara efterklok.

Något mer jag lärde mig var att man inte bara ska använda grytlappar när man plockar ut en plåt ur ugnen. Man bör även använda detta när man ska ställa tillbaka den in i ugnen igen när man tycker att kakorna inte var riktigt färdiga. Det var det desto sämre att vara efterklok.

Inte för att det riktigt syns hur mycket jag lider på bilden, men det gör faktiskt jätteont och jag tror jag har fått en liten blåsa.

1 kommentar:

  1. Hmm, bra att veta inför mitt eget bollbak. Jag gör nog så att jag gör bollar av det som man skär bort för att få såna där fina former på pepparkakorna. Du vet, granar och hjärtan och fötter och sånt.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive