torsdag 18 november 2010

Ett hus Pomperipossa avundas

Jag blev inspirerad när jag lästa Amandas blogg för några dagar sedan. Hon visade upp ett helt underbart litet pepparkakshus. Jag brukar köpa färdiga pepparkakshus som man svär över då de inte går att få ihop och går sönder och så blir det inte direkt snyggt i slutändan heller. Men när jag såg Amandas lilla pepparkakshus blev jag kär och tänkte, ett sådant litet hus kanske till och med jag klarar av att göra. Sagt och gjort, maken köpte köpedeg (för jag tror inte på att kunna göra dessa byggen med vår egen deg, som jag kan erkänna att jag satte två satser av i dag) och jag satte igång att göra en ritning.

Först gjorde jag mallar i papp där jag hade mätt upp
hur stora de olika delarna skulle vara och ja,
det står Läs Lär Lyd Bibeln på linjalen.
Den är jätterolig!

För att försäkra mig över att bitarna var lagom stora,
tejpade jag ihop ett litet papphus. De var lagom stora.

Sen använde jag pappbitarna för att skära ut degen

Och gräddade den.

Alla som råkade befinna sig i köket bakade
och fick gå lös med kristyr på pepparkakorna

Men ingen slog mig i att vara givmild med sockret

Och jag är riktigt nöjd med resultatet.
Dottern tyckte det var för lite rosa
så jag lovade att göra en till henne som ska vara rosa
med hjärtan på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive