onsdag 17 november 2010

Bokenkät

Snubblade över en enkät inne hos Maria Turtschaninoff som i sin tur hittat den inne hos Bokbabbel.

1. Favoritbok i barndomen?
Penelope - en resa i tiden av Alison Uttley (verkar omöjlig att få tag på idag dock, har sökt på internätet)
2. Vad läser du just nu?
Igelkottens Elegans av Muriel Barbery
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Lånar sällan från biblioteket alls.
4. Dålig bokvana?
Finner allt för sällan tid till att läsa och har därför en hög av böcker jag borde läsa men aldrig får tid till och det ger mig dåligt samvete.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Ingenting förutom studielitteratur.
6. Har du en läsplatta?
Nej.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag vill ägna mig åt en bok i taget annars tröttnar jag lätt.
8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Både ja och nej men det har inget med bloggen att göra. Jag började blogga under den mest hektiska studietiden då jag inte lästa annat än studentlitteratur för annat orkade jag inte. Under bloggresans gång har jag slutat plugga, tagit upp rekreationsläsningen igen så på så sätt har mina läsvanor ändrats.
9. Sämsta boken du läst i år?
En resehandbok för singlar av Lis Tuccillo
10. Bästa boken du läst i år?
En vampyrs bekännelse av Anne Rice
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Med tanke på att jag ingår i en läsecirkel där man får bestämma en bok var så händer det väl titt som tätt, men det är spännande att få utforska, för mig, ännu obruten mark.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Thrillers, skräck, spänning, jag vill bli rädd och känna starka känslor.
13. Kan du läsa på bussen?
Buss ja bil nej. Allt beror ju förstås på om bussen kränger och kör på krokiga väger så klarar jag det nog inte, men sådana bussar åker jag sällan.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffan
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Bara dom lämnas tillbaka så lånas det hej vilt.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Ja, i mina böcker, aldrig i lånade.
17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Har inte gjort än, men finner jag en stark övertygelse över att jag måste göra det i någon bok så kan det mycket väl hända att jag gör det.
18. I studierelaterade böcker då?
Ja
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska, kan tänka mig att läsa en bok på engelska efter att jag läst den på svenska en gång, för att jag inte ska missa viktiga händelser på grund av förståelse eller tappa tempo för att jag inte förstår.
20. Vad får dig att älska en bok?
Bra story, vackert språk.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om den berört mig på ett sätt som jag vill att andra ska bli berörda
22. Favoritgenre?
Annorlunda, jag vill bli överraskad, sen kan grundgenren kanske vara näst intill vad som helst. CiFi är väl en av de som överraskar oftast.
23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Vet inte
24. Favoritbiografi?
On writing med Stephen King
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Inte vad jag vet.

Finns visst en del två också, men den får komma senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive