söndag 4 juli 2010

Sen uppdatering från bokcirkeln

Det mesta ur denna bokrecension kommer från MrsData som också är medlem i bokcirkeln.

Bokcirkelns andra bok avhandlades den 19/6 är "39-årskrisen" av Jane Green.
Bokcirkeln decimerades till ett bokpar, då H åkte till Småland ett par dagar tidigare än planerat men trots hennes fysiska frånvaro fick hon vara med oss i sitt tyckande då hon mailade sin åsikt om boken. Vi var alla rörande överens - igen. Geesus vad samspelta vi är!

Boken handlar om ett gäng barndomsvänner, som efter en tragedi åter samlas och börjar umgås. En av dem är nydumpad ägare till ett hundstall, en liten grå mus i sammanhanget. En annan är gift med en überskön fashionista och de försöker desperat få barn. Den tredje är en kämpande skådespelerska med alkoholproblem och ett hemligt förhållande med en av Hollywoods stora. Och så har vi Holly. Gift med en svinpäls. Olycklig. Känner sig kvävd. Och otroligt vacker utan att veta om det. Så klart.
Gissa vad som händer sen? Krävs inte direkt några högskolepoäng för att lista ut hur det ska sluta.

Betyget blev 3/5. Det är inte direkt STOR litteratur det här. Det krävs inte att man som läsare tänker på vad man läst om. Inga insikter. Vissa stycken kände vi även att det kunde ha fördjupats i. Som hur änkan mår. Vad hände med henne när hon for tillbaka till USA? Varför är Marcus som han är? Man fick bilder om honom från folk runtomkring honom, men han fick aldrig egen röst. Kändes lite hafsigt. Som att man redigerat bort stycken av text utan att bearbeta texten runtom.

Jag uppskattade dock att den var så lättsmält som den var. Jag har tragglat akademiska texter i flera år, och det har varit svårt att hitta läsglädje igen efter studierna. Det här var en lättsmält bok. Man behövde inte tänka på symbolik. Det som står är det som händer. Plain and simple.

Nästa gång ska vi avhandla Anne Holt "1222 över havet". Datum för nästa träff är inte satt än, vill du vara med?

Vill du läsa mer om våra böcker kan du gå in under fliken Bokcirkeln där alla avhandlingar av de böcker vi läst finns med, eller tryck här.

4 kommentarer:

  1. Har en del böcker av Jane Green, dock inte den boken. Men jag håller med om hur hon är som författare överlag faktiskt. Tycker bättre om Marian Keyes men hon var bättre förr. Stephen King är dock numera min stora favorit och böckerna ska ju såklart läsas på engelska som han skrev de. Ett tips är The Stand. Den är underbar.

    SvaraRadera
  2. vad kul, du verkar ha ungefär samma smak av böcker som boktriangeln har över lag, vill du vara med :)

    SvaraRadera
  3. Det kanske jag skulle kunna tänka mig. :) Jag läser nog det mesta faktiskt om jag kan komma över det. Jag kan kolla upp nästa bok på biblioteket och hoppas att den finns där. Gratis är gott och allt behöver man ju faktiskt inte ha hemma även om det är roligt.

    SvaraRadera
  4. Om ni nån gång bestämmer er för att läsa nåns självbiografi, kan jag hjälpa er att välja ut de bästa. ;-)

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive