fredag 18 juni 2010

Nu är huset städat


Och allt som ska sorteras inför renoveringen står undanställt vid cd-skåpen. Sopsäckarna förökar sig i snabbt tempo här hemma, en av dem står här vid den sparade pyramiden. De flesta lådorna som står här är fyllda med kassetter, videoband och cd:s. Det som tog längst tid idag var köket där allt var ställt kändes det som. Det var ciderkartonger, ölkartonger, pappersåtervinning, pallar och på alla bänkar småskräp och disk.

Jag längtar och drömmer om när vår renovering är klar, då kommer jag ha en köksö med häll och hoar som står mot en avklädd vacker skorstensstock. Jag kommer ha en stor matplats som kommer ha en stor glasvägg mot ena hållet där kvällssolen bor, där man kan gå direkt ut på en veranda på somrarna och slippa gå runt huset med alla pinaler när man grillat. Jag kommer ha vackra glasdörrar på andra sidan köket som vetter ut mot den lilla entréverandan där morgonsolen ligger på så att man smidigt kan gå ut och ta sitt morgonte i solen på sommarhalvåret.

Köket kommer vara rymligt där alla saker har sin plats och med en stil som går i ett tema som inte spretar åt alla håll.

Detta är vad jag drömmer om när jag snubblar runt i bland alla våra prylar i det lilla minihus som vi har idag där vi inte får plats med våra saker, där vi inte har plats för en normal matplats utan sitter på rad framför ett fönster, där det blir stökigt så fort man har en pryl framme.

Ju fortare vi rensat bort alla prylar, ju fortare kan vi besiktiga huset, ju fortare kan vi få in offerter på huset, ju fortare kan vi påbörja ombyggnationen och ju fortare blir vi klara. Är det någon som kan se ett mönster, en kedjereaktion här. Håll tummarna för att jag får mitt kök innan jag fyller fyrtio!

2 kommentarer:

  1. Åsa (Valerina)19 juni 2010 kl. 00:40

    Oj är det en sån grej som ni städar inför,,,,,märker att jag har missat en del här :)

    SvaraRadera
  2. Jepp, här kommer det hända saker förstår du, vi har pratat om det i flera år och nu har jag sagt att vi måste sätta en deadline för i mina ögon känns det som om vi bara pratar och pratar om något som vi aldrig kommer göra och jag får panik om vi inte gör det. Jag känner mig lite trött på vårat hysteriskt minimala hus

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive