lördag 26 juni 2010

En härlig midsommarafton i härlig trollsk anda

I år var vi i Norrland och firade midsommar
och då var vi självklart ute vid våra fäbodar
där vi satt på en härlig sommaräng och intog grillad struts,
som sig bör enligt mångårig tradition.

Förutom traditionsenlig grillkost så förekom även många glada sånger
som sig bör och jag lärde även sällskapet en del, för dem,
nya som jag lärt mig i overallsvängen.

Senaste standard för en tvåhundraårig fäbovall har vi här,
detta utedass var det vi alla hade att tillgå när nöden så krävde.

Det förekom även roliga tävlingar och lekar.
Här står dottern och suktar över prisbordet
som de fint hade dukat ut framför en av fäbodarna.
Först ut var en poängpromenad där jag kände mig som en idiot
och maken som fisken i vattnet,
då de var riktiga sådana där ordkluringar
som han känner sig så hemma med, exempel:
GGG GGG GGG
eller
Minnet i skinnet
Nå, någon annan där ute som snabbt kan komma på det?

Andra tävlingen var kubb som vi spelade i lagen tjejerna mot killarna.
Första omgången vann killarna, andra omgången vann tjejerna
och tredje omgången höll killarna på att vinna men missade kungen
så de slog ut sig själva och överlät vinsten till oss tjejer.
Detta var ett allt för hårt slag mot många av männens egon,
bland annat min mans.
Han kan fortfarande inte tala om detta svåra
och om det nu tas upp så är det alltid, på något mystiskt sätt,
mitt fel att dom förlorade.

Jag vann ett gungande hjärta och en handduk
som kom väl till pass redan samma kväll.
Barnen vann förutom godis var sin tidning med medföljande leksak.
Sonen fick en raket man kunde skjuta iväg med väldig fart
som snart satt i en trädtopp.
Dottern fick ett bröllopsdiadem
som ni här ser henne springa runt med på de grönskande ängderna.

Vi hade fått med oss jordgubbar, svenska för bara 40 kronor,
och grädde som är ett måste på midsommarafton.
Detta lades tjusigt upp i små coca cola-plastglas och åts med sked.
Så fashionabelt.

Regnet kom också så vi skulle känna oss som hemma, så här på midsommarafton.

Som vanligt hade jag inte hunnit göra någon midsommarkrans
trots att jag hade höga ambitioner precis som ketchupmamman i den trakten.
Under kvällen kom jag dock på att jag hade en inbyggd krans i själva huvan på klänningen,
så jag hade blommor i håret trots allt.

Framåt elvatiden började älvorna dansa på ängarna...

...och myggen dansade i luften.
Man hade inte överlevt utan myggstift
det är en sak som är helt säker.

Detta hus är det vi övernattade.
Det är byggt på mitten av femtiotalet
och låg precis i anslutning till den äng
som vi grillade och sjöng på.
Den var väldigt mysig och inte alls så kall som vi trodde.
Däremot så hade myggorna fri väg in någonstans
för vi blev attackerade hela natten lång.
Under täcket där man var fri från mygg
var det hysteriskt svettigt och varmt
och tog man sig ur täcket kom alla myggen.

Så här såg det ut bakom huset vi sov i,
de gamla fäbodarna som är byggda i början av artonhundratalet,
de är alltså två hundra år gamla.
Dessa bilderna på fäbodarna är tagna vid midnatt på midsommarkvällen,
se om ni kan se några kärlekskranka andar som irrar omkring.

Huset rakt fram på den här bilden, huset med det nya taket,
är min man och hans syster delägare i.
Vi hade tyvärr ingen nyckel så vi kunde inte gå in.

Så här trångt och härligt sov vi på natten,
ungarna delade överslaf och jag och maken delade underslaf.
Vi kom alla i säng strax efter midnatt
och myggen såg till att makan gick upp redan vid fyra.










Så här såg ungarna ut när vi väckta dom
klockan halv tio på morgonen, ja, vi fick sovmorgon.

Idag blir en slö dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive