onsdag 23 juni 2010

Detaljspoting

Vi bor för tillfället i vårt hus i Norrland som vi delar med makens syster. Detta hus är fyllt med spännande detaljer i både inredning och prydnader. Jag vill här dela med mig av dessa:

Vacker mosaik...

...i taket.

Härlig gammal välbevarad tapet.

Ett härligt personligt kök med två diskhoar,
välbevarade sextiotalsdetaljer och skåpluckor i olika färger.

en humörsnurra, väldigt bra att ha så att alla vet
om de behöver tassa på tå när de hälsar på

Makens pappa var dykare och drog upp en hel del sjöborrar.
Något jag själv är uppvuxen med då även min pappa dök
och dessutom skrev sin doktorsavhandling i sjöborrar.
Här vackert utställt i toaletten bakom en skir gardin.

Makens morfar och mormor gjorde mycket i lera,
hans morfar var till och med lite av en lokalkändis
i fråga om lerskulpturer och han kan visst ses
i kommunala byggnader i den ort han kommer från
och även då i denna norrländska byggnad.
Just denna skulptur är lite extra cool för...

...den har ett ansikte på varje sida.
Ena verkar vara lite mer maskulin
och den andra mer feminin.

Denna katten har makens mormor gjort.

Och intresset i familjen smittade av sig så även dottern i familjen,
tillika makens mor, har skapat en del,

här kommer en fågel som makens mamma gjort...

...och den flyger i flock

Detta läckra äpple är dock okänt vem som gjort,
men snyggt är det.

I morgon får ni en rundvandring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive