söndag 23 maj 2010

Bokcirkelns första träff - Hjärtdjursavhandlingen

Jag och två kompisar utgör en bokcirkel, eller kanske rättare sagt, boktriangel, som vi precis startat, vi utökar gärna så om du känner att du gärna hoppar på, så var så god, hör av dig till mig eller till MrsData. Den första boken som avhandlats var Hjärtdjur av Herta Müller. Vi hade vårt första möte idag angående denna bok. Känslorna var blandade då det inte är en helt "normalt" skriven roman av den lättsmälta genren. Som MrsData uttrycker det:
"Vi hade alla (3) haft ungefär samma problem med den. Det här inte en roman av den vanliga skolan, den har liksom ingen början, mitt och slut utan känns väldigt flytande. Känslan vi hade var att man hade kunnat läsa de olika styckena i nästan vilken ordning som helst. De är prosaiska och har ett helt unikt bildspråk."
Det är inte bara vår lilla bokcirkel som valt denna bok utan jag har hittat mycket målande och inressanta beskrivningar av boken, ett som jag gärna vill delge här som är skriven av Boktoka:
"Stilen var ganska krånglig och bitvis obegriplig men det intryck den gav var egentligen samstämmigt i sin kakafoni. Den vittnar om galenskap, i landet, styrelseskicket och ända ner till den förtryckta och livrädda människan. Ett liv där de små till synes obetydliga detaljerna kan vara skillnaden mellan frihet och fångenskap, liv och död."
Vår grupp enades om att ge boken betyget 3/5. Att den inte fick högre var, med risk för att här inte bli klassad som en kulturell mastodont, för att den var väldigt flytande och svårbegriplig eller som MrsData utrycker det:
"Det här inte en roman av den vanliga skolan, den har liksom ingen början, mitt och slut utan känns väldigt flytande. Känslan vi hade var att man hade kunnat läsa de olika styckena i nästan vilken ordning som helst. De är prosaiska och har ett helt unikt bildspråk."
MrsData hade skickat iväg bokvalet med vissa uppmaningar, vi skulle svara på följande frågor:
"Karaktärerna i boken: Hur uppfattar du huvudpersonen/personerna? Vad gillar/ogillar du hos desamma? Vad driver dem? Vilka omständigheter har format karaktären?

Symbolik: Vilka symboler använder författaren? Finns det dolda meddelanden?

Vad menar författaren?: Varför skrev författaren boken? Är den trovärdig? Tonen i texten. Hur är språket uppbyggt?

Vad handlar boken om?: Teman och underteman. Hänger språk, symbolik, karaktären och tema ihop? Miljöbeskrivningar: är de trovärdiga, tillför de något?

Vilka känslor väcker boken?: håller den hela vägen? Vad gillar/ogillar du?

Är det STOR litteratur?

Betyg: skala 1-5. Motivera ditt betyg.

Om denna bok blev film - vilka tycker du skulle spela de olika karaktärerna?"
Vilka i stort sett inga kunde besvaras. Men det var absolut inte en dålig bok, därav inte längre än en trea, det var bara inte vår genre."

Förtjänade Herta sitt nobelpris då? Vårt svar på den frågan är: ja, absolut. Det hon berättar är vikigt och hennes sätt att beskriva och berätta på är nyskapande och banbrytande. Herta har även skrivit: Barfota februari (1987), Idag hade jag helst inte velat träffa mig själv (1997) m.fl. Kungen bugar och dödar (2003) är en samling berättelser.

Eftersom jag, under läsningens gång, kommenterade en del till MrsData angående bokvalet som hon hade gjort fick jag äran att välja nästa bok.Först blev jag nästan lite rädd och tänkte att eftersom Hjärtdjur just avhandlats kanske det förväntades något i samma klass, men jag blev lugnad med att så inte var fallet. Jag valde då att välja en genre som är så långt ifrån den genre som vi just haft att den till och med kan kallas för motsatsen, en chiclit. Då både de andra kvinnorna i gruppen fyller 39 i år var valet ganska lätt, nämligen "39årskrisen" av Jane Green. 4 veckor har vi på oss. Vill ni vara med, så fråga mig eller Perny om detaljer, sådant tar vi lite privat. ;)

Nästa gång är det H:s tur att välja bok. Bibeln kanske?


Bilder lånade av Boktoka, NE och MrsData

1 kommentar:

  1. Jag har ganska nyligen läst 39 års krisen. Den var lättläst.

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive