onsdag 28 april 2010

Min onsdagskväll

Oj vilken energi jag får när maken inte är hemma, eller är det för att maken har hunnit få undan en massa skit som ger mig energi. Jag har i alla fall hunnit leta fram recept som gör att vi kan bli av med lite skinka som ligger i kylen och blir dålig sedan helgen. Jag har gjort en jättegod broccoli- och skinkgratäng. Att säga att den är god är kanske relativt, det beror på vem du frågar. Om du frågar mig så var den det, frågar du dottern så var den delvis god delvis äcklig och frågar du sonen så tycker han att den var superduperäcklig. Efter att ha "smakat" klagade han över att det var något i halsen som åkte upp och ner och han mådde så illa. Efteråt fick jag veta att han endast smakat genom att sätta tungan emot maten så vad som åkte upp och ner i halsen får förbli en gåta.

Visst ser den smaskig ut?

Jag åt två portioner, dottern åt upp alla pasta och broccoli på en portion och sonen satte tungan emot sin mat.

Vi hade ju en hel massa bär i kylen också som blivit tinade i helgen och som nu låg i kylen och blev dåligt. Av dessa bär gjorde jag två stora bärpajer.

mumsigt värre!

Den första pajen hade jag inne i ugnen enligt receptet, eller rättare sagt, jag tog ut den bara fem minuter innan receptets anvisningar, det är den innersta pajen på bilden. När jag stoppade in den andra pajen hade jag lärt mig av mitt misstag vid första pajen och tog ut den tio minuer innan anvisad tid och det blev ju helt perfekt.

Jag tror att jag gått igenom exakt samma sak tidigare, borde kanske skriva in det i kokboken.

Paj blev man serverad utifrån hur mycket mat man ätit och jag tycker jag var väldigt givmild mot sonen, han fick mer än bara slicka, han fick en halv t-sked. Dottern fick en halv portion och jag tog mig en rejäl portion, fast jag inte borde.

Sa jag mumsigt?

och så tog jag såklart en god kopp chai till, ur den finaste koppen.

Köket är nästan helt städat men lite mer ska jag nog hinna och sen har jag nattningsbestyr, morgonbestyr (skittidigt) själv med två små bångstyriga barn.

2 kommentarer:

  1. Mm efterrätten såg smarrig ut :)
    Huvudrätten hade jag fått ner också :D

    SvaraRadera
  2. Underbart när man får oväntad energi!

    SvaraRadera

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive