torsdag 4 februari 2010

Läkarna gör mig till hypokondriker

Började ha ont i ryggen för snart fyra veckor sedan. Trodde det var mensvärk och tänkte inte så mycket på det. Ryggvärken gick inte över så jag trodde det kunde vara att jag suttit tokigt. Och sen började det krampa när jag kastade vatten. Då gick jag till läkaren (efter en vecka ungefär).

Väl där fick jag lämna urinprov och så kollade dom lite andra, lite mer intima delar av kroppen, efter bakterier som kunde indikera på att något var fel.

Urinprovet var helt klanderlöst så läkaren hoppades på att hitta något annat spännande, men det gjorde hon inte. Därför drog hon slutsatsen om att det ändå måste vara urinvägsinflammation och skrev ut läkemedel för detta. Jag åkte hem och började knapra piller.

Ryggvärken, som redan under sina redan ihållande tre veckor, fortsatte att öka, jag började bli mer och mer trött och illamående. Detta tänkte jag, har säkert med medicinen att göra, medicin kan ju ha den inverkan på människor, så jag låtsades inte bry mig så mycket om det.

I går kväll, efter möten och dylikt, tog jag tempen och den visade på 37,9. Jag brukar oftast ha en temp på ungefär 36,9 när jag inte är sjuk så därför är 37,9 ändå ganska hög "förhöjd" temp. Som om en som har vanlig temp skulle ha 38,3 i förhöjd temp.

När jag lägger ihop ryggvärksökning, trötthetsökning och temperaturökning så tänkter jag, hm, inflammationen kanske har klättrat upp lite, och då är det ju viktigt att kolla det innan det blir för allvarligt. Jag ringer därför vårdcentralen för att påpeka detta.

Jag vill även säga att jag ville kolla av så att jag inte fått fel läkemedel. Jag äter nämligen selexid som i FASS finns som två olika läkemedel, en för nedre okomplicerad urinvägsinfektion och den andra för en övre urinvägsinfektion. Jag hade fått selexid för en nedre urinvägsinfektion men vem vet, det kan ju ha blivit något fel eftersom de heter samma sak. Jag vill bena ut detta, så här lät den diskussionen med distriktsköterskan:

-jag skulle vilja veta om det blivit något fel när det gäller läkemedel, eftersom det finns två läkemedel som har nästan samma användningsområde och heter samma sak
-nej det finns det inte
-eh, jo, enligt fass så finns det det det
-nej det finns det inte
-men snälla, det står ju i fass, jag vill bara veta så jag har fått rätt läkemedel från apotoeket
-det har du
-vilket läkemedel vad det jag skulle ha då
-selexid
-ja, men är det för övre eller nedre urinvägsinfektion den ska vara menad
-du ska äta selexid
-ja men det finns ju två
-nej det gör det inte
-men i fass....
-jag ska ringa läkaren

efter en stund blir jag uppringd

-Läkaren säger att du ska äta läkemedlet som du blivit ordninerad
-ja, men vilket läkemedel är det då
-selexid
-ja men är det för undre eller övre urinvägsinfektion?
-du ska äta det läkemedel du blivit ordnierad
-men nu får jag ju inte svar på min fråga
-du ska äta...

I alla fall, eftersom jag hade ondare i ryggen och jag har förhöjd temperatur så fick jag komma till provtagningen så dom kan skicka iväg mitt kiss på odling. Dom tog även sänka och kollade hb. Jag frågade då, om min sänka är okej, är det då någon risk att det kan vara urinvägsinfektion? svaret var att det inte är troligt varpå jag svarade att om det inte är det så är jag fortfarande väldigt intresserad av att veta vad det kan vara för bara för att jag inte har urinvägsinfektion så försvinner ju inte symtomen.

Sänkan var jättefin, som dom så fint uttrycker det och då kommer distriktsköterskan som jag redan haft en dispyt med per telefon, angående selexid, och tar samtalet kring "framtiden". Jag frågar om jag blir kallad till vidare undersökning om det inte är urinvägsinfektion. Nej det kommer jag inte bli. Men, säger jag, om det inte är det så vill jag ju väldigt gärna veta vad det kan vara, jag mår ju inte bättre bara för att det inte är det som dom trodde först. Nej, det är mitt ansvar att telefonterra dom om mitt mående på måfå, hej, har ni fått resultatet, nehej, nä, jag ville bara säga att jag mår fortfarande likadant och eftersom jag inte hört något så ville jag bara påvisa detta så jag kan komma och bli vidare undersökt och troligen få betala en extra liten avgift fast det är samma sjukdom som jag söker för, fast eftersom jag ringer igen så blir det väl som en ny ansökan om vård.

Här känner jag mig som en hypokondriker om jag ska behöva tjata om min rygg hela tiden. Det kanske inte är något speciellt men då vill jag veta det.
Hon bara avfärdar mig hela tiden, jag sitter och mår risigt, har ont i ryggen och är orolig för min hälsa och hon bara avfärdar mig och idiotförklarar mig. Jag känner mig som en hypokondriker som skriker efter uppmärksamhet när det enda jag vill är att dom ska försöka få mig att känna mig trygg. Jag säger att eftersom ryggontet blivit värre och jag nu även fått förhöjd temperatur blir jag ju lite orolig för att det kan höra ihop. Detta blir jag avfärdad med ett svar
som lyder: ja du har ju bara 37...
JAG HAR 37,6 OCH HAR EN VANLIG TEMP PÅ 36,9 OCH HAR VÄLDIGT SÄLLAN FEBER!!!

Jag har aldrig påstått att jag har "feber" jag säger att jag har en förhöjd temperatur och det brukar kunna indikera på något även om det inte är 40 grader, något verkar det ju vara.
Tänk om jag skulle behandla mina klienter på samma sätt, jag hade fan blivit anklagad för kränkande beteende.

Fan vad jag hatar att gå till sjukvården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att uttrycker dina tankar, jag ska försöka ge feedback på dessa så snart jag kan.

Pernys drömkarl

Vad dricker Perny


"Te -fastän förlöjligat av okänsliga personer och råa sällar - kommer alltid att förbli de intellektuellas favoritdryck."
Thomas de Quincey (1795-1859)


"Vad som än händer dricker jag mitt te.
"Gustaf VI Adolf

"Drycken är som den skönaste dagg från himmelriket."
Lu Yu (800-talet)

"När man har te finner man sig tillrätta till och med under en gran."
Ryskt ordspråk

"Vägen till himlen går förbi en tekanna."
Ryskt ordspråk

"Gud vare tack för te! Vad skulle världen ta sig till utan te? Hur skulle den kunna existera? Jag är glad att jag inte föddes före teet."
Sydney Smit

Etiketter

familj (281) vikt (235) Författande (104) huslig (103) studier (101) övrigt (69) arbetsliv (59) bloggar (45) Skrivande (44) semester (41) mat (35) ytligt (31) norrland (28) musik (24) tillbakablickar (22) utmaning (22) fest (21) Böcker (20) Nagellack (20) foto (20) teknik (20) spekulationer (19) debatt (17) pryl (16) framtid (15) Overall (13) jul (13) jobb (12) tandläkare (9) te (7) frillesås (6) nanowrimo (6) film (5) laster (5) renovering (4) inredning (3) skapat (3) skylt (3) Analys (2) blogg100 (2) författartankar (2) genus (2) #Alvhilda #nordiskmytologi #mytologi #skogsrå (1) Alvhilda (1) fredagsvåld (1) novell (1) prestationsångest (1) smycken (1) vampyrer (1)

Blog Archive